Här kommer det sista inlägget för denna resa, bättre sent än aldrig! :)

Hej på er!

Sista veckan i Australien är visst ännu ouppdaterad.

Tisdagen den 26.7. låg vi bara vid lagoonen och stekte oss, försökte ju ta vara på solen så mycket som möjligt! :) På onsdagen var det dags för ännu mera sol, och på kvällen hade vi som program att med Chris och Maddie fara på bio, se Grease som Sing-A-Long :) Var verkligen roligt, vi fick en "goodie-bag" på köpet också, som innehöll lite godis, en tidning, ett par solglasögon samt en flaska vatten. Vi sjöng och lulla nu på där, hade verkligen en rolig kväll!

På torsdagen var det då dags för utflykt 3/3, White Water Rafting, alltså forsränning. Nina hade en gång tidigare gjort det i Kanada, och där tyckte hon det var toppen skoj så nu skulle vi prova på det här också! Det var start redan 20 över 6 på morgonen. Då kom en liten buss och plockade upp oss från Stockland, dit Chris hade kört oss för att det var så tidigt på morgonen att börja gå tyckte hon. :P Vi åkte då iväg med den lilla bussen till deras "huvudställe", där vi sedan skulle betala resterande summan av priset för utflykten. Där fick man också, om man ville, hyra våtdräkter. Först tänkte jag nog inte att jag skulle göra det men sen tänkte Nina att det nog kunde vara bra för dom sade att vattnet i forsen endast var 18 grader. Vi bestämde oss sedan att hyra en sådan båda två.

Här är den snygga dräkten vi hyrde! :D

Sen hoppade vi in i en stor buss, vi var allt som allt ca 55 personer i den. Vi åkte i ca 2 timmar till en plats som heter Tully, där forsen då rann. Sen var det dags att klä på sig dräkten, hjälmen och ta paddeln i ena handen. Vi skulle vara i samma båt som två irländska flickor. Vi gick ner till båten och alla andra var redan i sina båtar, och det visade sig att vi var "första hjälp"-båten. Och herregud var roligt det var! :D I ett skede fastnade vi med båten mellan två stenar så att den höll på och kippa och vi såg bara på varann med Nina och båda såg nog lika skräckslagna ut, haha, vad vi skrattade då! :)

Vi paddlade på i ca 2½ timme och sen var det lunch. Efter det var det ännu ca 2 timmar kvar. Vid 3 tiden startade vi sedan tillbaka och stannade på en plats där vi fick köpa bilder som tagits under forsfärden. Usb-stickan som bilderna fanns på som man fick köpa var som en gummibåt vi just åkat i. Vi köpta alla varsitt minne och det var verkligen fina bilder! Sen var det 2 timmar för att komma tillbaka till Cairns ännu, så vi var hemma vid 7 tiden den kvällen sen.

Roligt hade vi, en av de roligaste grejerna jag gjort i livet! :)

Härligt! :)

På fredag solade vi igen, lika så på lördag. På lördagen gick vi sedan ut och åt en sista middag med Nina. Vi ville smaka på krokodil så vi gick till samma restaurang som vi ätit känguru på då före vi åkte upp till Coen, för vi visste att de också hade krokodil där. Det köttet var som kyckling, men rätt så torrt så det var nog inget vi skulle beställa på nytt men heller inte det värsta man ätit. Till efterrätt blev det ostkaka för Nina och chokladmousse för mig. :) Det blev även lite packas under lördagen, huhu vad väskan var full proppad! :/

Krokodilen är dukad!

På söndagen tog Chris och Maddie oss till en plats som heter Port Douglas, där det varje söndag är en marknad. Vi gick på där och jag hittade ännu en sista spontan souvenir, två elefanter åt mamma. Hon samlar alltså på sådana för er som inte visste det ;) Sen åt vi lunch där, jag åt turkiskt bröd med BLT (bacon,lettuce,tomato). Riktigt gott!

Maddie, Chris och jag på marknad i Port Douglas.

På kvällen hyrde vi en film som heter "The Reef", som handlar om 4 backpackers som åker ut med en segelbåt till barriärrevet och båten sjunker, och om deras överlevnadskamp där ute, en film baserad på sanning som den var riktigt bra!

På måndagen, sista dagen i Australien, var vi och solade några dagar samt åt vi en super god pizza. Nina packade sedan sin väska då vi kom hem och sen tog vi det bara lugnt, kändes overkligt att tänka att jag följande 1½ dygn skulle sitta på planet påväg hem igen..

På tisdagen var det då dags att stiga upp halv 7 och start var det klockan 7. Chris och Maddie kom och körde oss till flygfältet och vinkade av oss där. Nina fick inte checka in sitt bagage tillika som mitt eftersom hennes plan till Darwin först gick 12.45 och mitt redan 10.00. Så jag checkade in mitt bagage då vi kom till flygfältet och sen gick vi till ett café där, satt och pratade hur glada och nöjda vi var över vår tid tillsammans i Australien.

Då klockan blev lite över 9 började det bli dags för mig att gå iväg till securityn så vi skildes åt med Nina. Efter ½ år, 24/7 med varandra var det nog rätt tungt. :'( Men vi får tänka på hur mycket fint vi fått uppleva, och att vi fått göra det tillsammans och att det ända sist och slutligen bara vi två som kan veta hur allting varit och hur roligt vi haft det!
Mitt plan startade som sagt kl.10.00 från Cairns, och då flög vi till Brisbane. Den resan tog 2½ h, och det var bara ett tekniskt stopp. Där väntade jag i 1½ timme typ och sen bar det av klockan 13.20 till Hong Kong. Resan tog 8½ timme, och jag landade Hong Kongisk tid 20.00. Där väntade jag sedan 3½ timme, och boardade planet 23.30. Vi flög iväg 00.00 igen och då väntade en resa på 11½ timme till Frankfurt. Landade tysk tid 06.00 och väntade sedan där 5 timmar. Därifrån flög jag sedan klockan 11.00 till Hesa, resan tog 2 h 10 min. Klockan var 14.10 då jag landade i Hesa, och satte mig ner och väntade på bagaget. 10 min senare slängde jag upp min 20,2 kg väska på ryggen och hade pulsen på max, visste ju att de stod där någon meter ifrån mig och väntade. Bara en vägg som längre skilde oss åt! Jag gick ut igenom dörren och där stod mamma och Toffe! <3 :) Jag gick sedan för att växla dollarna som jag hade med mig hem och sen gick vi ut där Hasse och Hugo väntade. Huggis såg mig inte först bland alla andra där, men då jag ropade på honom blev han nog så glad! <3 Var så roligt att få se alla där!

Är så glad att jag gjort denna resa, nog har det varit tungt att vara ifrån Toffe och alla andra här hemma, men det har nog varit värt det till 100%! Kunde inte heller haft en bättre kompis att göra resan med <3 Då jag var i Australien skrev jag åt Toffe att jag saknade honom och nu får jag fortsätta göra det samma med Nina. :) Är ändå så glad att hon valde att följa sin vilja och stå på sig och bli där ännu och resa vidare. Strongt gjort!

Nu har jag nästan varit hemma 2 veckor, har hunnit träffa allihop här, varit ute i Rosala och njutit av regnet och åskan med Toffe <3, festat med de bästa här hemma, umgåtts med familjen och imorgon blir det lägenhet i Åbo hoppeligen! Livet kunde inte vara bättre! :)

1 vecka full av program bakom oss.

Hej på er!

Nästan 1½ vecka sedan jag uppdaterade bloggen igen. Tiden bara flyyyyger iväg, men så är det ju då man har roligt! :)

Vi börjar då med förra veckans söndag, 17.7 alltså. Då fick vi skjuts in till stan med Chris, vi skulle till lagoonen för att slänga ner oss och lapa lite sol igen. Meeen, precis då vi kom till lagoonen började det ju förstås regna. Så inget solas den dagen. Vi satte oss på ett café, tog verkligen bara en kaffe mocha, älskar den nu förtiden! :) Nina tog en varm kakao och så satt vi nu där och pratade om dittan och dattan. Vi bestämde oss sedan för att gå på bio istället, vi ville se Bridemaids, och den råkade passligt komma på eftermiddagen, så vi köpte biljetter och gick och såg på den. Även den en toppen film, rekommenderas! :) Efter filmen åkte vi hem och tog det sedan bara lugnt resten av kvällen.

På måndagen, 18.7. var det dags för Hartley´s krokodilfarm! :) Där fanns det nog krokodiler av alla storlekar och formar. :P

Det var ett rätt så bra zoo, då vi kom dit fick vi en karta i handen där tanten i biljettluckan skrev in alla tider för alla shower. Det ordnades program längs med hela dagen så 7 timmar som vi spenderade där kändes nog inte alls så länge. Chris och Maddie körde oss dit, och vi var framme runt 9 på morgonen.
Programmet började halv 10 med att en guide visade oss deras riktigt krokodilfarm, där de har krokodilungarna att växa upp. De krokodiler han visade oss var inte gjorda för att sedan leva där på Hartley´s utan de "skördas" och alla delar av dem tas till vara då de är tillräckligt stora. Av skinnet görs väskor, plånböcker, skor o.sv., tänderna tas till vara och blir t.ex. halsband, ja, allt tas till vara sa guiden.

Se vad små och "söta" dom är.

Magskinnet kändes som kallt och vått gummi, men det är av det som det sen lagas läder.

Efter denna introduktion var det dags för en liten båtutfärd på lagoonen som fanns där. Vi hade sett en film några dagar tidigare, en skräckfilm som utspelar sig på en krokodilfarm och där ett gäng människor åker ut med en liknande båt som vi gjorde. Deras båt går sedan sönder och en del av människorna blir uppätna av krokodiler där. Tror ni inte att vår båt också gick sönder där då vi var ute på lagoonen? Krokodilerna simmade runt oss men tuuur så fanns där en annan båt som sen kom och hjälpte oss tillbaka "i hamn". :)

Efter båtturen skulle krokodilerna matas. Där fanns det först krokodiler! Det var en liten pöl med vatten där det fanns ca 40 krokodiler av olika storlek. Men det var nog inte så hurja, så vi gick på en liten egen rundtur. Vi såg 3 söta koalor, en var t.o.m vaken, så den satt och åt lite eukalyptysblad där i sitt lilla träd. :)

Det var sedan lunch, från 11.30 till 14.00. Klockan 14 var det sedan dags för ormshowen. Där fanns 2 olika ödlor som typen där berättade lite om, och sedan två olika pythonormar som han också berättade lite om. Den där första var rätt så smal, och den har 3 olika gifter i sig. Vanligtvis har en giftig orm 1 gift, antingen sätter det sig på hjärnan, hjärtat eller blodsystemet. Men den där ormen hade då alltså av alla gifter, och var den giftigaste ormen! Den andra python ormen var en sådan som typ biter dig i ansiktet och sedan börjar strypa dig och bara mer och mer för varje andetag du tar. Mumsiga ormar.

Efter det, klockan 15, var det dags för dagens största grej, crocodile attack!
Det var en typ som hade en liten show med en krokodil, visade lite hur den reagerar om den får syn på ett möjligt byte och sådant, och en krokodil är ju ett vilt djur så varje dag är en ny show berättade dem, och just denna dag ville den nog inte riktigt samarbeta men roligt var det nog att se ändå! :)

Det höll på till ca 15.45 och 16.00 skulle Chris komma och söka oss så det var perfekt timing! :) Efter detta var det ca 45 min hem med bilen, och sen blev det en film och slöas hemma.

På tisdagen blev det lagoon för hela pengen, var fint väder så vi låg där hela dagen. Jag köpte sedan en nomination bit åt mig, en känguru, som souvenir åt mig själv, samt en sista souvenir åt mamma. ;) Men vad det är kan jag ju inte skriva hit, då jag vet att hon läser detta :) Så tyvärr mamma, en vecka får du vänta i spänning ännu :)

På onsdagen var det dags för utflykt nummer 2/3. Det var alltså barriärrevet och snorkling på schemat. En liten buss kom och plockade upp oss från Stockland 6.55. Sedan åkte vi då till terminalen varifrån vi sedan avgick vid halv 9. Vi åkte iväg och det tog ca 2 timmar för att komma ut till första platsen vid revet där det skulle snorklas, och en del skulle också dyka. Vägen ut till revet var minst sagt skumpig. Vi hade nästan kommit ut till revet, då funderade Nina om hon försäkerhetsskull ändå skulle ta åksjukepiller som de hade att erbjuda där. Jag frågade henne då om hon mådde dåligt men det gjorde hon inte så då var det ju okej att ta pillren. Då hon sökt pillren från disken kom hon tillbaka, gav dom åt mig och gick till vessan. Alltså hade måendet ändrats till något sämre på 1 minut typ. Så snabbt gick det och sen var hon sjuk hela resan. :( Jag låg ute på soldäck och solade hela tiden, var rätt så skönt trots att det blåste rätt så mycket fast vi var ankrade och stod stilla. Vi for inte alls och snorklade på första platsen, jag ville inte heller fara ensam.
Efter typ 3 timmar åkte vi ca 15 min och stannade på ett annat plats vid revet. Där bestämde vi oss för att snorkla, vi hoppade i och herregud det var svårt att veta hur man skulle andas, och se och sparka med fötterna och.. Haha! :D Men vi fixade det, och efter en stund gick det riktigt bra! Nina mådde mycket bättre i vattnet vilket ju också var toppen! :) Vi skvättade nu på där kanske i 20 min och jag såg en sjästjärna! :) Där fanns också en massa fina, turkosa härliga fiskar! Jag ångrade mig sedan att jag inte köpt ett undervattensfordral till kameran, det var så fint! :/
Illamåendet gick tyvärr inte över för Nina, men hon var glad över att hon kom i vattnet och fick snorkla och verkligen mådde bra då så resan var inte helt bortkastad för hennes del heller! :) Då vi sen åkte hem igen skumpade det inte alls lika mycket så då gick det bättre och Nina mådde också lite bättre då!

Då vi sen kom hem var klockan runt 6 och det blev bara att ta det lugnt.

På torsdagen mådde Nina ännu lite dåligt så hon blev hemma och tog det lugnt och jag åkte iväg till lagoonen för att sola igen! :) Då jag sedan kom hem hade jag köpt en donits med smailey face på, så att Nina ändå skulle vara glad fast hon mått dåligt. Då blev hon glad och mådde bra igen! :)

På fredagen åkte vi iväg på en liten roadtrip med Chris. Vi åkte först till en chokladfabrik där vi köpte lite praliner och en varm kakao. Sen åkte vi till en liten by där vi hade lunch, riktigt gott! Sen blev det ännu jordgubbsfarm samt glassfabrik, så den dagen åt vi nog iallafall :P Till middag den kvällen blev det bara lite grekisk sallad :P

På lördagen skulle vi iväg till ett hotell, Palm Resort heter det. Ligger ca 45 min härifrån och är sååå fint! Maddie skulle på fest där till deras festlokal så för att hon inte skulle behöva komma hem mitt i natten sov vi alla där på hotellet istället. Vi hade ett sovrum med Nina med eget badrum och sen då man gick ut från det rummet, kom man till ett rum med ett jätte fint kök samt ett vardagsrum, allt i ett lixom. Då man sen gick vidare från det kom man till Chris och Maddies sovrum. De hade en dubbelsäng samt ett eget badrum också! Har bilder på det nog också men eftersom internet vägrar samarbeta nu och inte laddar upp några bilder så måste jag göra er besvikna. :( Ska ladda upp bilder på facebook någon dag, så får ni se allt där sen istället!

Vi åt middag på restaurangen till hotellet på kvällen, 3-rätters middag som Chris bjöd på + rummet också! Det var riktigt mysigt och vi hade en jätte fin lördag! På söndagen vaknade vi vid halv 9 tiden och gick ner till restaurangen och åt buffé morgonmål. Det var det enda vi betalade själv, 24$, så det var inte så farligt för hela kalaset det inte ;) Buffén var inte någon höjdare, där fanns nu det där vanliga som bacon och äggröra, rostbröd och fruktsallad men för den där pengen var det nog inte häft. Men vi tänkte att det ju var det enda vi betalade så det var inte så huttot! :P

Vi gick sen ner till poolen och solade från halv 10 till halv 12 med Nina och 12 åkte vi hem igen. Vi tog sedan bussen in till stan med Nina och fortsatte solandet vid lagoonen. Var en riktigt skön dag! Kl. 17 gick vi på bio och såg Bad Teacher, inte sevärd. Trodde den skulle vara mycket roligare än den var! Sedan kom Chris och sökte oss och vi åkte hem och åt lasagne.

Idag, måndag, har vi också solat vid lagoonen hela dagen. Sen råkade jag gå förbi en skobutik och hittade 2 superfina skor <3 Ett par ljusljusröda och ett par svarta öppna klackskor. :) Efter det blev det hemfärd igen och här sitter jag nu och ordagrant strider med internet! :@

Hoppas jag nu får det här uppdaterat utan att det kommer "webbsidan kan inte visas".

Alltså, 1 vecka kvar av Australien. Återkommer troligen en gång till från australienskt internet!

Sköt om er!

1 vecka har gått igen, 2 kvar!

Hej!

Ja-a, jag blickade just tillbaka i bloggen här och såg att jag skrivit ett inlägg 2 veckor före vi skulle åka iväg på den här resan, och nu sitter jag här och har 2 veckor kvar av hela resan! Vart har det här halv året försvunnit då? Men ska nog bli bra att få åka hem snart, saknar er alla där hemma så mycket! <3

Förra söndagen skulle det då bli krokodilfarms besök men Maddie hade blivit mer sjuk igen, hon hade nu ögoninflammation och hosta, snuva och feber så vi blev hemma istället. Vi åkte sen in till stan med Nina, gick lite omkring där, köpte någon enstaka souvenir och kom sen hem igen. :)

På måndagen fick vi skjuts av Chris till ett köpcentrum här nära som heter DFO, där finns alla outlets från alla butiker som finns i stan, vilket betyder att kläderna där är mycket billigare än inne i stan i dom "riktiga" butikerna! Jag hittade en kjol där för 4,95$ som annars kostat 29,95$. ;) Sen åkte vi in till stan med bussen därifrån och jag gick till PeterPans, för att ansöka tillbaka om min skatt som jag betalat medan vi arbetat. Det gick bra att få den till finska kontot, och det kunde ta upp till 6 veckor men det gör nog inget, så länge det gick att få det till finska kontot, det var det viktigaste! :) Borde få ca 2000$ därifrån så det ska nog smaka riktigt bra sen det! :)

Sen gick vi igen lite omkring och inhandlade någon enstaka souvenir. :P Sen blev det att hoppa på bussen igen och åka hem.

På tisdagen körde Chris oss till en plats som heter Palm Cove, tillika då hon körde Maddie till skolan. Det tog ca ½ timme till Palm Cove, och det var en liten by typ med några souvenirbutiker och något café och restaurang. Stranden gick längs med hela byn, så vi köpte lite jordgubbar och satte oss vid ett bord och åt dem i solskenet.
Sen hittade jag ett par shorts åt mig där och lite souvenirer igen :) Efter ca 2 timmar kom Chris och sökte oss och vi åkte hem igen. Var en riktigt skön dag!

På onsdagen hade vi vår första utflykt av 3. Det var Kuranda och Skyrail som stod på programmet. En kar kom och plockade upp oss från Stockland kl. 8.30 och körde oss till tågstationen. Där hoppade vi på ett gammaldags tåg som skulle ta oss till Kuranda på 2 timmar.

Rätt så mysigt eller va? :)

Det berättades en hel del historia under färden och tåget körde rätt så långsamt hela vägen, så Jilma blev rätt så trött och stängde ögonen för en stund. Skönt var det, att skumpa fram i tåget och få ta en liten tupplur, börjar förstå Toffe ;)

Sen då vi kom fram gick vi in till byn, Kuranda är en liten turist förort till Cairns, så där fanns en massa butiker och en "Koala Garden" dit man fick gå och se lite sötvattenskrokodiler, koalor, ormar och kängurun. Vi tog varsitt foto med koalan i famnen med Nina, och så gick vi nu omkring och såg på dom andra djuren där. Krokodilerna trodde vi först att var av plast eller nåt, dom var nämligen helt stilla men sen såg vi att en av dem blinkade på ögonen så dom var nog äkta ändå :P

Tycker nog den ser rätt så plastig ut här också, men det här var den som bekräftade att de levde genom att blinka ;)

Sötisen där <3

Efter att vi sett på djuren lite gick vi vidare. Vi beställde lunch och fick sitta och vänta på den i 1 timme, och vi hade endast 3 timmar att gå där så det harmade lite men men.. Efter att vi ätit gick vi i butikerna och jag köpte igen souvenirer, hittade faktiskt en hel del där vilket var bra! :) Sen skulle vi åka tillbaka med skyrail tåget. Det är en gondol som hänger med en "arm" i en kabel och som man åkar 6 st i. Vi åkade ovanför regnskogen och hade fin utsikt över allt, jätte fint! :) Det var en verkligt bra dag!

På kvällen skypade jag med Emme och Malin lite, Emme lade in en önskningslista vad hon ville ha för presenter härifrån, så jag hoppas nu att hon tycker om det jag hittade sen :)

På torsdagen gick vi på stan hela dagen, jag köpte de sista souvenirerna. :) Hela dagen gick nog åt till det så ingenting annat extra från den dagen! :)

Igår, på fredagen, packade jag ner alla souvenirer i rinkkan och såg hur mycket kläder jag skulle måsta skicka hem i en låda med posten. :P Det blev en hel del, Nina hade lika mycket :P
Vi åkte med Chris till ett postkontor och vi skickade iväg paketen, mitt vägde 4,8 kg. :p sen hyrde vi 3 filmer till kvällen och åkte sen hem igen. Vi fick en jätte fin middag bestående av biff, mos och grönsaker samt chokoglass till efterrätt. :) Vi såg alla filmer, sen skypade jag med mamma och Hasse en timme, skojigt! :) Snart ses vi i verkligeheten! <3

Idag har vi legat vid lagoonen inne i stan och solat hela dagen, äntligen! :) Lite molnigt var det imellan men solade gjorde vi ändå. :) Vi kom hem runt halv 6 tiden och nu ligger vi här i sängen med varsin dator i famnen igen. :)

Imorgon blir det troligen solas igen, bara vädret tillåter och på måndagen ska Chris ta oss till krokodilfarmen! :)

Jag hoppas ni som skall till Pargas och se på Roxette idag har en fin dag, att det inte regnar allt för mycket och ställer till med lervälling där! :/

Sköt om er! :)

Arbetet är över och semestern har äntligen börjat!

Hej igen på er!

Nu var då äntligen arbetsbördan över, i 6 långa veckor slet vi dag ut och dag in med sopborstar och moppar, lakanbyten och dammtorkningar men nu, äntligen är vi på fri fot igen! :)

Trodde aldrig att torsdagen den 30.6. skulle komma, sista arbetsdagen! Den firades med några farväl drinkar och billiardspel samt fotografering :)

Fr.v. Trent, Che, Jag, Nina, Rachel och Cameron.

På fredagen den 1.7. var det sedan start mot Cairns. Klockan ringde halv 6 och packning slängdes in i bilen, och iväg bar det av! Vi skulle ju få bo hos Royce och Chris (Barrys bror och sambo) i Cairns, så Royce tog oss ner till Cairns. Bilfärden tog ca 8 timmar, vi kom fram runt 3 på eftermiddagen. Vi stannade förstås ett antal gånger på vägen men i helhet gick nog färden bra. Jag hade rätt så mysigt på baksätet och kunde ligga där så mig gick det ingen nöd på! :)

Då vi anlände till huset var Chris och hennes dotter Maddie hemma. De välkomnade oss och visade oss till vårt rum. Vi har då alltså ett eget rum i huset som befinner sig på nedre våningen. Huset är ett 1½ plans hus och riktigt fint, gammalt men lite uppfixat. Vi har egen vessa och dusch just precis utanför rummet vilket ju också är toppen! Vi delar säng :) så vi har det riktigt mysigt där!

På fredagen blev vi bjudna på kyckling och ris till middag, en kyckling sås som bestod av paprika och zuccini också, riktigt god! Efter det bar det av på cirkus, Australiens största cirkus! :) Där fanns allt från lejon, apor, hästar, hundar till akrobater och clowner, väldigt fint och roligt! Synd var det bara att man inte fick ta några bilder där inne under själva föreställningen.

Med på cirkusen var också Royce båda döttrar. Den yngre, som heter Nadine, bor här i huset och är lika gammal som mig, hon har också en dotter som är 2½ år och som heter Isabelle, men hon kallar sig själv för Isi :) Den äldre dottern är 25 och heter Diane, hon har 2 döttrar, 2 och ½ år gamla. Nadine har också en bästa kompis som heter Samantha-Joe som också är lika gammal som mig och hon har också 2 barn, en pojke som heter Jackson och är 2½ år och en liten bebis på 5 månader som heter Savannah. Dom har alltså alla blivit rätt så tidigt mammor :) Nåja nu hade vi allt det utrett iallafall! :P

Iallafall så deltog dom alla i cirkusen :) Det var som sagt toppen, och då vi kom hem därifrån fick vi någon sorts caramelkaka, riktigt god den också :)

Lördagen hade vi bestämt att skulle bli en shoppingdag, vi behövde det efter alla stressveckor i Coen :) Så Chris och Royce körde in oss till stan och vi traskade på där hela dagen. Vi började med att gå in till en byrå där man kan boka olika utflykter. Jag hörde mig för om tandem fallskärmshopp, och hon sa att det bara är att boka. Jag tänkte att vad är det nu där att fundera något desto mera så jag bokade in mig till måndagen, den 4.7. Hoppet kostade 265$, någon sorts försäkringsgrej 35$ och så ville jag ha dvd och foton som kostade 214$, så hela kalaset gick loss på 514$.
Efter att det var undanstökat var frissa följande grej på schemat. Vi gick till Cairns City Mall och jag gick in till en frissa. De gav mig en tid till kl.13 så jag skulle alltså komma tillbaka om en timme. Vi traskade på där, jag hittade en lös paita som har vitt botten och mörkblåa ränder, men Nina försöktre febrilt hitta någonting, men utan resultat. :(
Jag gick sen till frissan då det blev dags, och satt där i 2 timmar. De färgade och toppade håret, samt färgade mina ögonbryn. Det kalaset gick loss på 200$, alltså ca 150€, så det var nog det mesta jag lagt ner på mitt hår, någonsin :) Men bra blev det, och det var ju huvudsaken!
Då jag sen var färdig där skulle jag ringa åt Nina men det gick ju inte, bara en kvinna som svarade och sa att jag har kommit till telefonsvararen för en privat nummer. Blev ju halft i panik där inne i ett stort shoppingcenter, tänkte att hur i hela världen ska vi hitta varandr här inne för man går ju så lätt om varandra. Centret är i 2 våningar, och efter att jag gått igenom hela övre samt nedre våningen hittade jag till sist Nina sittandes på en bänk. Berättade mitt problem och min lättnad över att ha hittat henne där, och då kom hon plötsligt på att hon redan lagt i Vodafone sim-kortet, alltså hade hon inte Telstra mer som jag hade försökt ringa till :D Nåja, ingen fara skedd, huvudsaken var ju att vi hittade varandra :)

Vi åt sedan lunch på Nando´s, nu har vi ätit på den restaurangen i alla städer vi besökt i Australien. :) Jag åt en kycklinghamburgare samt grillad majs och Nina åt kycklingwrap med franskisar. Gott! :)
Efter det tog vi bussen hem tillbaka. Den går från ett shoppingcenter som också ligger riktigt i centrum av Cairns och heter Transit Mall. Vi hittade rätt direkt och begärde sedan en biljett för 2 till Stockland shopping center. Det tar ca 10-15 min att åka buss till det shoppingcentret, och sedan ca 10 min att gå därifrån hem hit. Stockland centret är också rätt så stort men där finns inte riktigt några klädbutiker, utan mest matbutiker och lite andra grejer, som JB HIFI, typ som gigantti och lite andra prylbutiker men riktigt kiva plats. Där finns också en bio så det är bra :)

Då vi kom hem blev det slappas, de har en så skön soffa här på nedre våningen, en riktig bio soffa med stor Tv framför och en massa filmer att välja och vraka mellan! :)

På söndagen hade vi bestämt oss för att gå på bio, Hangover 2, så Royce körde in oss till stan runt 2 tiden och vi gick lite omkring där och tollade på. Jag hittade t.o.m. mina 2 första souvenirer :) 20 före 5 började sedan filmen och den var slut halv 7, en riktigt rolig film men alla vet ju att följetången dom gör av en första film aldrig blir rika rolig som 1:an, men absolut sevärd! :) Chris kom sedan och sökte oss och vi åkte hem igen. Orsaken till att dom körde på oss denna dag var att det var söndag och de var osäkra på hur ofta bussarna gick!

På måndagen var det då spänningens dag! :) Väckning 5.30, i duschen och äta lite morgonmål och 6.45 plockade en karl upp oss från Stockland. Vi åkte in till stan med honom, och där fyllde jag sedan i några papper med mina uppgifter. Vi åkte iväg mot Mission Beach där hoppet skulle göras runt 7.30, Nina gjorde mig sällskap! :) Det tog ca 2 timmar att köra till Mission Beach, och då vi äntligen var framme var ju inte vädret riktigt på vår sida. Regnet började redan komma under bilfärden ditåt så jag tänkte nog att det knappast blir någonting av hela saken under den dagen men då vi kom fram sa de att det nog såg ut att klarna och det gjorde det också, tur det! :)

Vi var ca 25 personer som skulle hoppa och endast 7 st rymdes åt gången att hoppa så vi blev indelade i grupper och jag blev i den 3:dje gruppen. Det blev en hel del väntas men vi gick lite omkring där med Nina, tog en pajbit och en juice att äta och sen gick vi tillbaka för att vänta. Och vänta. Och vänta. Äntligen kom grupp nummer 2 tillbaka och det blev min tur att klä på mig selen. :)

Jag valde att ha en kameraman att filma mig i luften så han intervjuade mig lite där före, bara vad jag gjorde där och hur jag kände mig. :) Sen bar det av! Vi åkte en liten buss till flgyplanet, tog ca 20 min att komma fram. Sen var det bara att gå ombord.

Påväg ombord, spännande!

Vi satt gränsle över smala smala bänka där inne, men intruktören fast hakad på ryggen. Vi hade 2 flickor med oss som skulle hoppa från 9000 fot och då det var dags för dem tänkte jag nog att jag kisar ner mig. Vi var ju då redan ovanför molnen men vi fortsatte uppåt sen bara och så var det plötsligt min tur att hoppa, jag var den första som skulle hoppa från vårt gäng också. Vi hasade oss till öppningen, dörren bestod av genomskinlig plast så den var inte så mycket att hurra för. Benen skulle läggas utanför planet, böjas ner under planet och huvudet så långt det gick lutas mot instruktörens axel. "Ready, steady GO" och så for vi. Jag var nog lite rädd då faktiskt måste jag erkänna, men jag klamrade mig fast med händerna i selen, och tänkte att jag bara måste lita på att han på ryggen min nog kan sin sak.

Huoh :P

Ut som en fjäder i luften, några kullerbyttor innan jag insåg att jag hade ögonen fastspända och att jag kanske borde ta upp dem om jag ville få några synliga minnen från mitt stora äventyr!

Här flyger vi omkring som en liten fjäder! :)

Ögonen öppnades och det var nog så overkligt att se någon "flyta" omkring där framför en, ovanför molnen, som gjorde grimaser och miner åt mig så att jag hela tiden skulle le mot kameran :P Det var rätt så svårt att andas p.g.a. trycket och den tunna luften där uppe men jag lyckade på något sätt.

Fri som en fågel! :)

Då vi kom in i molnen blev det lite svalare och då kom även fallskärmen ut ur väskan och kameramannen rycktes iväg från oss. Han landade mycket snabbare för att sedan vara nere på stranden och igen filma då vi skulle landa. Men herregud, hur fint var det inte att segla ner ovanför det turkosa havet, se ut över landskapet och sandstranden. Instruktören sa åt mig att nu förstår du nog varför fåglarna kvittrar ;) dom får se detta varje dag. Och det hade nog sin mening i det.

Landningen gick bra och Nina var nere på stranden för att ta emot oss.

Såhär glad är man efter ett fallskärmshopp :)

Efter det blev det lunch, men alla caféer var stängda så det blev jordgubbar från butiken. Sen hittade vi en restaurang där man fick välja mellan vitlöksbröd och franskisar så det blev brödet. Det smakade nog inte så hurja men vi satt nu och knaprade i oss det medan vi väntade på att jag skulle få min film och mitt diplom att jag hade hoppat. :)

Då alla hoppat var klockan runt 5 och vi satte oss i bussen för att börja åka hemåt. Vi var framme runt 7 och traskade sen hemåt från Stockland där busschauffören släppte av oss. Då vi kom hem var middagen passligt färdig och vi fick spagetti och maletköttsås. Vi var båda rätt så trötta så det blev tidigt sovdags.

Följande morgon vaknade jag av att Nina satt på sängkanten och sa någonting. Jag tog ut öronpropparna och hörde till min förskräckelse att hon fått magsjuka. Jag flyttade ut ur rummet och bunkrade mig framför TV:n. Min mage började vända och vrida på sig, krampade mellan varven. Jag såg 5 filmer och åt en yoghyrt och en pajbit under hela dagen. Chris åkte till stan och hämtade magiska piller. En tablett som man skall ta så slutar man spy. Nina tog den och slutade, vilket under! Den natten sov jag på övre våningen på soffan, så att Nina skulle få vila ut sig ordentligt.

Följande morgon vaknade jag och fick beskedet om att Chris och Maddie hade insjuknat i magsjuka under natten. Jag evakuerade, flyttade ner till nedre våningen igen och låg bara den dagen också. Den dagen åt jag endast en yoghurt.

På torsdagen kände vi oss båda piggare så vi bestämde oss för att åka in till stan. Då vi först kom till stan gick vi till samma byrå som jag bokade mitt hopp och bokade några nya utflykter, 1 för varje vecka som återstår av min resa. Inkommande onsdag, 13.7. skall vi åka på skyrail. Det är ett tåg som åker ovanför regnskogen och man har en jätte fin utsikt högt uppifrån. Följande onsdag, 20.7. skall vi åka på en kryssning till barriärrevet. Där får vi sen sola, simma och snorkla i 5 timmar och annars bara ha en skön dag i solen. Sista onsdagen i Cairns, den 27.7. skall vi åka på white water rafting, alltså med gummibåt i floder och vattenfall, 5 timmar av paddling och sådant så det ska nog också bli toppen! :)

Efter att vi gjort detta blev det lunch, hamburgartallrik för mig och nachoplate för Nina men vi fick nog inte i oss så mycket efter att magsäcken krympt under de föregående dagarna. Jag hittade även UGGs åt mig, svarta med en knapp på sidan, så nu har jag riktiga sådana också! :) Visste inte att ursprungslandet för dem var Australien :O

Vi gick även på kinesisk massage, helkroppsmassage 40 min 15$ var ju inte så farligt! :) Riktigt skönt var det men det gjorde inte så gott åt Ninas mage, men tur så var det bättre följande morgon igen!
Vi satte oss sedan på bussen och vi tyckte oss höra svenska pratas. Och där var dom, dom första finlandssvenskarna vi träffat på nästan 5½ månad här! :) 2 flickor från Esbo på 17 år som var här på 1 månads språkkurs. Roligt! :)
Då vi kom hem fick vi kycklingwrap men ingen av oss var så hemska hungriga så vi åt inte så mycket, jag hade en svag känning av ont i halsen men tänkte inte något desto mer på det. Jag skypade sen på kvällen med Toffe i 2 timmar <3 alltid lika roligt! :) Sen blev det sovdags och då var nog mina tonciller som hus i halsen, och jag hade sådan frossa att huhu, men hade ingen febertermometare.

Igår kände jag mig igen lite piggare så vi gick till Stockland ett varv. Men då vi kom dit kände jag nog att allting inte var i skick, så vi var bara där en stund, hittade 3 billiga filmer, American Beauty, Pearl Harbour och Remember Me så vi kom hem och såg på dem :) Till lunch blev det smörgås och till middag grillades det korv och maletköttbiff. På kvällen skypade jag med mamma och Hasse, det var också skojigt! :) Huggelman är nu ute i Böle tills nästa söndag så dom har riktigt barnfritt där hemma nu! :)

Igår kväll mätte jag sedan febern och hade då 38,4 så bestämde mig för att hålla lågprofil idag för att imorgon orka åka iväg till en krokodilfarm med Chris och Maddie. :) Spännande!

Men jag återkommer igen, sköt om er där hemma i somriga och varma Finland! :)

7 veckor..

Hej igen pa er alla! :)

En tid sen sist igen, men da inte riktigt Internet vill fungera har pa bondvishan sa kan man ju inte gora sa mycket.. :/
Bondvishan ja, nu undrar ni alltsa da (ni som inte har facebook) var jag finns nagonstans.. Vi sokte ju alltsa jobb da i Cairns som jag skrev i forra inlagget, utan framgang. Men pa torsdagen da vi gick till en resebyra vid namn PeterPan for att printa ut vara CV:n och borja dela ut dem till hotell och cafeer i stan, fick vi syn pa en skylt som dom hade dar. De hjalpte namligen backpackers att fa jobb!! :) Man skulle bli medlem i deras "klubb" for $35 och da fick man mojlighet att besoka deras hemsida dar det fanns 100 tals jobb att soka bland. Da vi satt vid disken och hon som jobbade dar knapprade in vara uppgifter i datorn, sade den andra kvinnan som jobbade dar "hej vi fick ju in ett sant har igar" och tog fram ett A4 papper. Dar fanns informationen om vart nuvarande jobb :) Det handlade om ett hotell i Coen (700km norr om Cairns). Vi hade ju ingen aning om hur det skulle vara, vad det var for manniskor vi skulle jobba for och hur arbetsuppgifterna skulle vara, allt som stod pa pappret var att boendet och maten ar gratis + att vi far $12 i timmen, jobbar ca 12 timmars dagar, 7 dagar i veckan. Lonen ska vi fa en gang i veckan och den betalas in pa kontot. Arbetsuppgifterna var foljande: stadning, kokshjalp, barjob samt butiksjobb. Lat bra tyckte vi och jag ringde upp till kontaktnumret som fanns pa pappret och en trevlig brud svarade i andra andan. Jobbet fanns annu kvar, och det basta var att dom sokte tva kompisar, och ingen barerfarenhet behovdes! :) Vi bestamde oss for att ta jobbet och kontaktpersonen skickade sedan meddelande at oss och sade att dom har en van som kommer att plocka upp oss pa sondagen fran Cairns, utanfor vart hotell kl.10.

Vi blev sa glada :) vi gjorde inte sa mycket under helgen i Cairns sen, vi forsokte sola en dag men sen kom regnet sa det blev inget av det. Vi shoppade lite smatt och gick pa bio en kvall, fast and the furios 5. Helt bra film! :) En kvall gick vi ocksa ut och at kanguru, var verkligen gott! :) Vi hade en skojig servitris, han var kines. Da han fragade hur vi ville ha kangurun stekt sa vi bada welldone, sa fragade han pa bracklig engelska "are you sure, it can be a bit "angangang" " och sa gjorde han sadar med munnen som att han skulle ha tuggat nagonting segt :p Sa vi tog sedan medium och det var precis perfekt, sa kanguru ar tydligen lite segare kott for dom som inte visste det :) Men gott var det!

Finns inte sa mycket mera att beratta om Cairns, an att vi bestamde oss for att komma tillbaka dit efter jobbet for att ha lite semester fore jag aker hem tillbaka till Finland, vi tyckte bada sa mycket om platsen!

Sondagen kom med snabb fart och vi at morgonmal pa en av restaurangerna utanfor hostellet, det skulle bli en lang bilfard, det var allt vi visste, sa vi tankte att vi skulle ata ordentligt och inte heller behova kopa nagonting nytt till hostellet for bara den dar ena morgonen. Vi stallde oss sedan ute vid vagen da klockan narmade sig 10 men ingen kom. Vi hade ju ingen aning om hur den har Gary skulle se ut men vi tankte att han ju maste forsta att det ar oss han ska plocka med sig da vi star dar med alla vara vaskor. Men halv 11 hade ingen annu kommit, da ringde jag till kontaktnumret jag hade, till Che som jag idag vet att hon heter. Hon ringde sedan upp den har Gary och det visade sig att han stod utanfor fel hostell, pa fel gata. Vi traskade pa dar upp och ner pa gatan vi stod pa och runt 11 kom sedan en aborigin akande i en bil och vinkade at oss. Vi funderade nog lite vad vi gett oss in pa men vad var det nu dar att fundera, bara att slanga in vaskorna och sig sjalv efter och aka ivag mot nya aventyr! :)

Bilfarden var minst sagt ett aventyr, och gud vilken vag! Sista 250-300km var bara sandvag och en massa floder som gick over vagen som man maste kora igenom.. Det var nog en vag som man inte vill aka eller kora varje dag vill jag pasta! Vi startade 11, stannade en gang pa vagen pa vessapaus och vi var framme runt 7 pa kvallen, huhu sager jag! :/ Vi blev vanligt bemotta av alla, de visade oss till vart lilla rum, som endast bestar av 2 sangar och en byra, och visade oss annars lite i runt, i puben och koket och sa. Vi behovde inte borja jobba pa sondagen mera utan pa mandagen den 23.5. bar det av. Sopborsten, moppen, trasorna, tvattmedlen och allt vad man kan tanka sig keikkade vi pa med under formiddagen. Mamman i huset (hela puben, hotellet, butiken och det ags av en familj vid namn Mulley) visade oss hur vi skulle gora allting. Dom har alltsa ett hotell har med 3 rum, ett motell med 3 rum och 12 st dongor. En donga ar ett rum med 2 sangar i, och dom ar 4 st fast i varandra, upphojda fran marken. Alla rum som da anvants under natten och sen blir lediga pa morgonen skall stadas, vilket innebar lakanbyte, handduksbyte, sopning och moppning av golvet. I motellrummen finns egen vessa sa den ska ocksa alltid tvattas. Dongorna har gemensamma vessor och duschar sa dom skall tvattas varje dag, och karavessan har en mycket mumsig pissoar som man bara alskar att tvatta! Tur sa ar det inget mer med det an att man skall spruta lite powerclean dit men det sager ju redan sitt.. :/ Att dom ens lagar sant dar, blaakkk!

Vi borjar runt 9 pa morgnarna vanligtvis, och borjar da med att stada golvet i puben samt vessorna dar. Efter det bar det av till "vara" vessor och duschutrymmen, det vill saga dom vid hotellrummen. Hotellrummen har inte egna vessor, (det ar ju trots allt inget 5 stjarnigt hotell vi snackar om) sa vi anvander samma utrymmen som hotellgasterna och dom skall da alltsa ocksa tvattas varje dag. Efter det skall dongorna fixas. Vi gar igenom varje donga, stadar om det behovs, och sedan ar det nagra dongor som for det mesta ar bokade av samma personer, manniskor som jobbar langs med vagarna har och forsoker fa dem i battre skick, sa i dom dongorna skall det bytas handdukar varje dag och bytas lakan en gang i veckan. Efter att dongorna alla ar i skick ar det dags for eventuella motellrum, och sen har vi ju ocksa en hel del tvatt att ta itu med. Oftast springer nagon av oss dar mellan varven och lagger pa nagra maskiner och hanger upp sa att vi sen inte har allt kvar da rummen ar stadade, for da skulle vi nog aldrig bli klara med tvatten. Det som ar bra ar ju forstas att det ar runt 35-40 grader har pa dagarna sa tvatten torkar snabbt sa far man riva ner den och hanga upp foljande lass. Alla dynvar skall strykas och vikas in i skapet. Lakanen laggs in sa att man viker underlakanet in i paslakanet (som bara ar ett vanligt lakan eftersom man inte sover med nagot tacke har, och tur ar att underlakanet ar figursytt for annars hade man inte sett nagon skillnad pa vad som ar vad), och sa lagger man in hela paketet i skapet. Da ar det lattare da man skall ha nagonting sen, sa vet man att man har allt man behover i ett enda paket.

Efter stadningen, som vi blir klara med allt mellan 11 och 2, beroende pa hur mycket det ar att stada, har vi lunch och sedan har vi oftast ca 2 h paus, for att klockan 5 fortsatta i puben. Dar har de takeaway pa alkohol mellan 5 och 8, sa da ar det en hel del aboriginer som vill ha sitt till kvallen. Ibland far vi salja at dom ibland inte, ibland maste det vara agarna som saljer takeawayn. Tror det alltid borde vara sa egentligen men dom ar lite lata och ger ansvaret over pa oss istallet. Man maste alltid fraga ID pa folk har, alltsa pa lokalbefolkningen. Orsaken till det ar att de bara far kopa en kartong ol, en dunk vin och en flaska sprit per dag, och da man skriver upp deras namn och uppgifter kan man ju kolla sen om de redan kopt nagonting den dagen om de kommer tillbaka och vill kopa mera. Det har val ocksa varit nagot problem har da dom koper takeaway for dom blir oftast galna da dom dricker, sa i borjan av var tid har fick vi inte alls salja sprit at dem, bara ol och vin. Middag far folk ocksa bestalla har, mellan halv 7 och 8. Det ar en hel del turister som aker forbi har, stannar oftast en natt och aker sedan vidare. Nagon kvall har vi haft alla 19 rum bokade och da ar det en hel del att gora i puben ocksa! Vi jobbar vanligtvis till 10 tiden pa kvallen.

Jag skall ta och skriva upp vem som jobbar har ocksa. Familjen bestar alltsa av pappa Barry, mamma Ann-Louise, dotter Rachel, son Trent, dotterns sambo Cameron (kallas Rawdy) och sonens sambo Che. Barrys bror Royce jobbar ocksa har, och hans sambo Chris har varit har men trivdes inte med att bo med alla andra pa alla andra sa hon flyttade tillbaka till Cairns nu i helgen(igar faktiskt). Utover detta har de en kock har som heter Clinton, som jobbar 3 veckor har och ar sedan 1 vecka hemma i Cairns med sin familj och jobbar da dar som malare.
Familjen har sedan 3 aboriginflickor anstallda i puben, sa dar finns nastan alltid en av dem pa jobb, och dom jobbar fran 10 da puben oppnar pa morgonen till 5 och sa kommer foljande 5 och ar till slut. De har ocksa en kvinna anstalld i butiken, men hon jobbar bara nagon dag i veckan for hon har ett litet barn dar hemma som hon maste skota om :)

Vi turas ocksa om lite att vara i koket och diska upp efter middagen pa kvallarna, ibland ar det jag och Nina som ar dar och ibland aborigin flickan. En av dem fick sparken har forra veckan, men nu ar hon tillbaka igen. Orsaken var att hon inte kom pa jobb trots att hon hade arbetstur och det hade hant manga ganger forr, men tydligen var det sen anda inte sa farligt da hon fick komma tillbaka. Det ar tva systrar som jobbar, dom heter Katherine och Leandra, och den tredje flickan som jobbar har heter Ramana. Hon ar den basta av dem, tyst och lugn men hon den dar Lendra kan nog varken jag eller Nina tala. Hon gor en till atloje allt som oftast framfor kunderna och sager saker som gor att det later som om vi inte kan nagonting. Forsta veckan var riktigt varst for da visste vi ju inte sa mycket annu och da man fragade hjalp av henne kunde hon saga framfor kunden att dom har ar nya har, dom vet inte sa mycket annu.. Naja, men ivarjefall, sa ar personalen uppbyggd har.

Nu da Chris, hon har annars haft ansvaret for butiken, flyttade tillbaka till Cairns, har vi suttit i butiken med Nina. Alla andra ar ocksa borta den har helgen eftersom Ann-Louises bror i Cairns fyller 50 ar. De enda som har varit har nu i helgen har varit Barry, Trent, Che och jag och Nina. Men det har gatt bra, det har varit lugnt sa vi har inte behovt stressa som vi var radda att vi skulle hamna gora!

Forra veckans lordag kom Ann-Louise och Barry hem fran en veckas vistelse i Cairns, Barry hade opererat bort ett stort brock fran sin mage, och da hade dom ocksa Ann-Louises syster, Megan, och hennes man med 2 barn med sig. Dom bor annars i England men dom kom over for att fira brorsans fodelsedag nu denna helg. Dom var alltsa har tills den har fredagen och deras foraldrar kom ocksa hit pa besok fran tisdagen till fredagen. Deras mamma var nog en riktig pain in the b"tt, hon gapade och skrek och var jatte amper. Tur sa var dom bara har i 3 dagar! :)

Pa mandagen, den 6.6. fick vi aka ivag med Trent och Megan med familj till Australiens nordligaste plats. Det ar ca 600km harifran norrut och tar ca 7 timmar med bil. Vi akte da med Trent och Megans familj kom med en annan bil, och bilen vi akte i ar en pick-up sa den har bara ett sate sa vi satt och tryckte mot varandra med Nina i 7 timmar, tung resa men visst var det mysigt med ingen sandning i telefon och deras radion som de pratar i, som alla bilar typ har har. Alla vagarbetare har ocksa sa man kan prata med vem man vill bara man ar tillrackligt nara varandra! :)

Vi kom sen da antligen upp till toppen, vi startade runt 8 pa mandagsmorgonen och var framme runt 4 eftersom vi ju hade 2 barn med oss i aldern 5 och 6, sa dom behovde ju kisa lite nu som da :) Toppen var nog fin, en bergsklack med en skylt pa som sa att man star pa den nordligaste platsen i Australien. Vi kopte lite souvenirer dar och sen akte vi ca 20 km soderut, till en campingplats dar vi skulle talta. :) Vi smallde upp talten, 4 st pa rad och rullade ut en "swag" vilket betyder en madrass med dyna och lakan fardigt i. Den skulle vi da dela pa med Nina, en ca 90cm-1m bred madrass med en dyna vilket resulterade i att jag tog dynan och Nina sovde pa 2 handdukar. Vi hade sedan varsin sovsack men huhhh vad det var hett, minst 40 grader dar inne och Trent borjade ju ocksa snarka i taltet brevid sa det blev inte mycket somn den natten. Pa kvallen grillade vi korv och prawns, kanske det heter jatterakor pa svenska, vet inte, och kokade lite pasta till, var riktigt gott. Sen grillade annu barnen mashmallows och vitsi det var gott, har aldrig smakat det tidigare!

Vi var sedan nastan uppe med tuppen, 6 tiden borjade folk rora pa sig men innan vi atit morgonmal och duschat och rustat ihop allting var klockan 9 och vi startade igen hemat. Farden hem var nagot tyngre an ditvagen, man var sa trott och det var sa trangt och sa obekvamt att voj voj. Men vi var glada att fa slippa upp till toppen, inte manga backpackers som varit dar inte! :) Da vi kom hem runt 4 tiden trodde vi att vi skulle fa vara lediga men nej, det visade sig att hon som skulle jobba i baren den kvallen hamnat stanna hemma for att barnvakta sin systers unge for att systern var i fyllan, sa vi fick rycka in. Vi fick sen istallet ha en sovmorgon till 12 pa onsdagen :)

Vi hade fran forsta borjan tankt stanna har 8 veckor men det ar nog allt for mycket, trots att alla ar vanliga och trevliga men man far nog naga fel med det har, sa vi har nu bestamt oss for att jobba 6 veckor, alltsa 3 veckor till och sedan aka till Cairns for dom sista 4 veckorna. Jo, ni laste ratt. Det ar bara 7 veckor kvar av resan!! Vi har varit har i 20 redan! :O Tiden gar fort da man har roligt brukar dom val saga. :) Och visst har vi haft roligt, vi har fatt uppleva sa mycket som vi aldrig trott att vi skulle fa uppleva, och annu ar det inte slut pa det! :)

Vi har blivit erbjudna att fa bo i Royce och Chris hus, GRATIS, i Cairns. Helt otroligt som folk ar generosa och snalla i det har landet! Vi ska alltsa bo i deras hus, ha vart eget rum och badrum/toalett och tv-rum. Dom skall ta oss omkring Cairns, visa oss platser dar och ja, vi ska fa bo i deras hus! Inga mer hostell!! :D

Vi ser bada sa framemot nar dom har 3 veckorna har gatt och vi ska fa njuta och spendera lite pengar :) Jag ska skydiva och sa ska vi waterrafta, med kanot i sandar vattenfall :) Kanske det blir nagon annan utflykt ocksa och sen ska vi sola sola sola! :) Vi har ingen solbranna kvar nu sa om jag alls ska vara nago lite ens brun da jag kommer hem sa maste jag nog sola. Hemskt om jag kommer hem efter 6 manader har och ar vitare an alla andra som varit i Finland hela tiden. Men det finns nog en risk for det da ni nu fatt sa fint vader dit! :) Meeeen inte ska jag tanka sa, vi har ju fatt uppleva sa mycket annat har sa solen ar ju inte allt :)

Kanske jag har fatt med det mesta nu, ja, jag maste val forklara hur jag nu plotsligt har mojlighet att blogga men orsaken till det ar att jag sitter i den har lilla shopen, som har internet kopplat till kassamaskinen och har ar ju inte sa farligt manga kunder som ni kanske kan tro med 250 invanare i byn :P Nagon full aborigin har jag haft in som forsokt kopa tobak med sitt kort men det har inte fungerat samt nagon turist som tankat bilen och sedan kommit in och betalat. Det ar allt som hant har pa 2 timmar, sa tid har man nog over att skriva. Och det marks pa langden av inlagget ocksa :D Den som orkar lasa allt det har pa en gang lyfter jag nog hatten at! ;)

Jag aterkommer mojlgtvis annu fore det blir Cairns, annars blir foljande uppdatering dar med vart eget Internet igen!

Forlat att jag inte lade med nagra bilder men som sagt ar jag pa kassamaskinen sa har ju inte nagra bilder har att ladda upp, men senast i borjan av juli far ni se hur det ser ut har! :)

Skot om er alla och njut av varmen som antligen anlant till vara hemtrakter ocksa, sa lange den varar..

Ha de bra! :)

I found my way home..

Hej igen på er trogna läsare! :)

De två sista dagarna i Brisbane gjorde vi inte så mycket. På lördagen åkte vi först en s.k. färja som åker runt på floden som rinner igenom staden, den åkte vi i typ 1½ timme. Det var riktigt fint väder, solen sken så vi satt ute på däck. Efter en stund blev det dock lite kyligt så vi fick gå in, men det var riktigt skönt där också! :)
Vi lunchade i Subway, och på kvällen lagade vi spagetti och maletkött på hostellet. På kvällen efter maten gick vi ut till ett uteställe som var på gågatan, det var verkligen mysigt! De har värme"batterin" där så fast vi satt ute var det jätte varmt! Jag drack 2 irish coffeen och Nina tog först en varm kakao och sen en cider, riktigt mysigt var det att sitta där och se på folk och prata :)
Efter det gick vi hem, runt 12 tiden och sen chattade jag ännu med Toffe till 2 tiden, sen blev det sovdags! :)

På söndagen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra men vi gick till stan, Nina köpte spelkort så att vi har ifall vi behöver någon gång, och så gick vi nu omkring där. Vi åt lunch på det där stället vi satt på på lördagkvällen, vi åt en toast med kyckling, avocado och soltorkade tomater, var riktigt gott. Det var ganska komiskt då vi beställde vatten, vi var båda jätte törstiga! Men det kunde nog inte ha synnats på ytan iallafall för de hämtade varsitt världens minsta dricksglas med vatten i. Tur så var det fyllt med isbitar så det blev ju också vatten efter en stund :D Efter det satt vi på gågatan och såg på folk och åt varsin glass för omväxlingsskull! :P
Efter det gick vi tillbaka till hostellet och packade ihop allting för vår resa upp till Cairns på måndagen. Efter det skypade jag med Malin och Emme, Robban var också med för någon minut. Först pratade jag nästan bara med Malin för Emme var lite blyg, sen förändrades beteendet lite och hon blev lite av en sjåpgås, men sen när mamma äntligen for och kocka mat så kom man nog igång :) Då berättade hon om alla sina barbien, vad dom alla har för kläder, och om musiklekis och dansskolan och allt, har nog aldrig pratat så mycket med henne som den gången :) Var så roligt! Vi skypade i 2 timmar :P
Efter det var det dags att skypa med <3 :) Är alltid lika roligt, vi skämtar och skrattar och pratar så mycket så man får nästan känslan av att vi är tillsammans i samma rum :) <3
Efter skypandet blev det sängen och väckarklockan på 9 att ringa!

Så kom måndagen, som vi båda väntat så mycket på med Nina! Det var morgonmål först på schemat och sedan blev det upp med ryggsäcken på ryggen och magen och iväg till travel bugs där vi fick lämna våra väskor tills det var avfärd med bussen kl.2. Efter lite stånkas och pustas kom vi fram till byrån, och lämnade av alla våra grejer där!
Vi gick sen till stan där vi postade lite kort, sen gick vi till matbutiken för att köpa lite matsäck för bussresan! Här i Australien är det inte alls vanligt med lösgodis, om man hittar någonstans så är det bara någon enstaka sort, som man inte ens vet hur länge som legat där och väntat på att man ska plocka dem och lägga dem i påsen.. Men nu hittade vi!! Hur passligt var inte det då vi en gång behövde godis till resan? :)
Det var utanför matbutiken så vi gick först in för att köpa lite chips, vatten, frukt och kex :) Sen kom vi då till lösgodiset, vi såg på prisen och där var 2,95$/100 gr, men vi tyckte inte det var så dyrt. Vi började ösa in då i varsin påse, och då Nina skulle betala och lade påsen på vågen visade det 21$ :D Då jag kom med min var det 25$ :D Huhu, ändå. Men vi hade ju sen också, någå 600-700 g på man! :P
Med detta i bagaget gick vi till Nandos för att äta, tog kyckling i pita bröd med sallad och salladen borde de nog ha sett lite igenom före de serverade den men iallfall.. Vi gick sen tillbaka till våra väskor, slängde dem på oss och gick över vägen till tågstationen varifrån bussen sen skulle gå. Klockan var typ halv 1 så vi hade 1½ timme på oss att bara sitta där..
Äntligen blev klockan 2 och vi åkte iväg, bakom oss satt 2 finska flickor som var högljudda så sjutton, och framför oss 2 pojkar som var från Sverige. :) Riktigt nordiska bussen där :P
Pojkarna pratade vi lite smått med men de steg alla av samma kväll där redan så inte pratade vi sen något desto mera!
På morgonen steg det sedan på nytt shack och där bland med var det också både finska flickor och rikssvenska pojkar så nog finns det av oss nordbor här nog! :)
Bussresan i sig gick verkligen bra, förutom att där vid mitt säte kryllade det nästan av små kackerlackor.. :/ Nina dödade 5 st och jag 2 :/ Huhu, och dom var bara där vid mitt säte..
Jag fick riktigt bekvämt där på morgonen vid 6 tiden, lade huvudet utåt mot gången och låg på sida med ansiktet mot vindrutan, och sov så i typ 3 timmar. Det visades dvd filmer med jämna mellanrum och vi stannade också med jämna mellanrum så man fick köpa mat och dricka och gå på vessan där! Tiden gick väldigt fort och plötsligt var vi framme i Cairns, 29½ timme senare!

Vi hade inte lång väg till hostellet därifrån var bussen stannade så vi gick och hittade bra. Vi checkade in och har nu här ett 4 personers blandat rum så vi bor med 2 pojkar från Kanada. De jobbar båda här på hostellet så de är tysta och lugna så det passar oss bra, inga typer som kommer in i mitten av natten, svinfulla och somnar och börjar snarka! :P
Kvällen gick då bara till att jag gick i duschen, som bara hade kallt vatten att bjuda på, så det blev en snabbis! Sen skypade jag en timme med Toffe, före han nu igen for på jobb idag! <3
Sen blev det sängen, det var så skönt att kunna lägga ner sig och sträcka på benen! :)

Idag sov vi rätt så länge, till halv 12 eller nåt. Sen blev det morgonmål och sen travade vi raka vägen till travebugs för att höra oss för med jobb här. De sa att vi skulle gå till happy travel som var typ dörr i dörr med det, och fråga där istället för de erbjöd inte jobb där på travelbugs tydligen.
Vi kom sen då till happy travel och där möttes vi av en kvinna som inte var den trevligaste precis. Hon tog våra namn och telefonnummer, och sa sen att hon ringer om det kommer någonting passligt. Sen sa hon också att hon nog glömmer bort oss om någon dag om vi inte kommer in och påminner henne om att vi vill ha jobb... :/
Efter det kom vi tillbaka till hostellet och satte ner oss med varsin dator och började söka jobb på internet. Vi satt och sökte i 3-4 timmar och skickade nog några ansökningar till olika platser men få se nu! Verkar nog vara svårt, vi frågade också här på hostellet i receptionen om hon hade några förslag men hon sa att det är så jätte mycket folk som söker här nu då det här är enda platsen i Australien som är varm typ nu.
Men vi får som sagt inte ge upp, imorgon ska vi troligen gå omkring till caféer och sånt här och dela ut CV:n, och hoppas på det bästa! :)
Efter att vi sökt jobb då i några timmar hade vi också blivit hungriga på vägen, så vi gick ut för att hitta någonting att äta. Vi hittade här nära en plats som heter "food court" där de har många olika asiatiska restauranger där man får plocka av olika sorters mat, välja hur stor tallrik/plastbytta man vill ha och sedan äta där eller ta med. Vi tog en så stor plastbytta så att vi också har mat för imorgon, och det var verkligen gott! Där fanns allt mellan nudlar och ris, kyckling, gris grönsaker och fisk! Mycket bra! :)
Efter det kom vi till hostellet igen, och sen for jag på länk! Det här hostellet ligger helt brevid vattnet, man kan ju inte simma i havet här då det finns så mycket giftiga maneter och så är det jätte lerigt och smutsigt här på stranden så man sku nog inte ens vilja gå dit. Men längs med havet finns en strandpromenad som mycket folk länkar på så jag for dit och sprang en halv timme, trots ösregnsskuren som kom precis då jag började, typiskt :) Men det var skönt! :) Det finns också lite ställningar där på en plats som man kan göra magisar och lite annat men jag for sen inte alls dit för där var fullt med en massa karar, kanske imorgon :)

Sen gick vi ut ett varv med Nina, gick lite och såg på krims krams och sen kom vi tillbaka hit igen. Nu skypar Nina med sin syster och jag gör detta :)

Orsaken till rubriken på detta inlägg är att vi verkligen trivs här, vet ju att vi bara varit här en dag ännu men vitsi det är nog mysigt här! Första staden i Australien som är som att man är i södern, allting är så mysigt och man ser att folk som är här är på semester här och inte bara en massa stressade australienare som springer gata upp och gata ner i sina kostymer.. Toppen stad! <3 :) Nu hoppas vi bara att vi skulle få jobb här inne i stan så att vi sku få njuta av staden enda till slut! :)

Jag återkommer igen om någon dag, hoppeligen med mera information om jobb då! :)
Sköt om er!

Här är vi nu i Brisbane då :)

Jaha, måndagens tvätteri. Inte så torrt sen heller som vi trodde och hoppades på, vi fick lägga igång torkningen en gång till, men inte blev det nåt bättre ändå.. Så vi fick hänga upp allting i rummet istället, inte det lättaste men vi gjorde vårt bästa! :)

Blev ju förstås en aning fuktigt inne i vår lilla lya och Nina hade riktigt koja där men bra gick det :)

På kvällen blev det då bio, "Something Borrowed", super bra film! Rekommenderar jag verkligen att se! Vi köpte popcorn men vi åt nästan ingenting :O Vi var så mätta från Nando´s där vi åt kyckling wrap, så det förklarade saken! :P

På tisdagen, då var det redan sista dagen i storstaden Sydney! Då gick vi faktiskt ut och gå. Nina ville gå runt hela botaniska trädgården så vi bestämde oss för det och det var verkligen skönt, soligt och rätt så varmt! Vi traskade på i en par timmar, sen blev det café, en sista gång för en tid framåt iallafall har vi bestämt! Vi åt nu varsin kakbit och så traskade vi vidare igen. Gick lite i butiker och så och sen gick vi till hostellet. Nina har haft utslag på händerna och lite här och där nu under 1 veckas tid ungefär, och jag har haft kliande ben under 2 veckor. Nina började riktigt grundligt undersöka sin säng, och tammegrodan där hittade hon en liten bedbug som skuttade omkring! Så dom hade tydligen i något skede bestämt sig för att resa med oss, men det är nog allt annat än trevligt resesällskap så vi blev nog lite till oss, speciellt Nina som hade dem i sängen. Det värsta med dessa buggar är att fast man tar livet av de enstaka man ser, finns det 1000-tals kvar och dom lägger även ägg överallt som man inte ser. De trivs i kläder och väskor, allt som har tyg i princip. Vi blev lite fundersamma hur vi skulle göra då vi skulle komma till Brisbane för vi sku ju inte kunna gå till hostellet där för då skulle vi ju ta dem med oss dit också!
På tisdagskvällen blev det samma matställe som på söndagen, vi åt båda hamburgartallrik för Nina tyckte den var så god, och det var den verkligen! :) Sen gick vi hem och grubblade vidare på buggarna!
Nina sov inte mycket under natten till onsdagen, vi hade väckning halv 4, men hon sov bara med rocken som täcke eftersom hon inte vill dra "bugglakanet" över sig.. :/
Vi fick en taxi åt oss och delade den med ett tyskt par till flygfältet, sedan satt vi där och väntade på att planet skulle lyft 6.20. Nina sökte på internet medan vi väntade på att klockan skulle gå framåt om vad man skall göra för att slippa dessa bedbugs. Där stod att man måste torka kläderna på hög värme för de dör bara i hetta eller i ordentlig kyla.
Vi bestämde oss för att då vi kommer till Brisbane tar vi en taxi till ett apotek och frågar där vad vi skall ta oss till och sen därifrån tar vi oss till ett tvätteri och tvättar allt då och sen först far vi till hostellet.
Flyget tog 1 h och 20 min så lite för 8 på morgonen var vi i Brisbane. Vi tog en taxi och begärde att den skulle köra till ett apotek nära vårt hostell. Han gjorde så gott han kunde och vi kom fram till ett apotek. Där sade dom att vi måste köpa insektspray, sånt som också dödar bedbugs, spruta allting vi äger och har med det och sen tvätta kläderna och sedan torka dem på hetaste programmet. Vi tog sedan en taxi till ett tvätteri och där spenderade vi 5 timmar med att först gräva ut allting från alla väskor, spraya allting, sortera allting i rätt färgs maskiner, tvätta allting och sedan torka allting på högsta möjliga värme. Vi sprang till en allmän vessa och böt sedan om till rena och torkade kläder och fick sedan igång den sista maskinen och sedan det in i torktumlaren. Sådär höll vi då som sagt på från 10 till 3.

Här spenderade vi då..

... så gott som hela första dagen i Brisbane..

Efter det tog vi igen en taxi och åkte till hostellet. Vid det här skedet var vi så trötta att vi var tvungna att lägga oss en stund och vila. Vi har ett 6-personers rum, precis bredvid poolen så vi har musik här från 10 på morgonen till 10 på kvällen men det är verkligen bra musik så det är helt okej! Vi gick sedan efter vår lilla tupplur till matbutiken som är precis över gatan bara för att köpa lite mat. Det blev tortillor med grillad broiler och grönsaker, super gott! :)

Efter det blev det sängen, halv 10 tror jag att jag var i säng redan! :)

Här på hostellet finns också en riktigt fin bar som vi kanske ska gå och prova på imorgon möjligtvis! Även en liten restaurang så det är riktigt mysigt! :)

På torsdagen, igår alltså, började vi dagen med att ramla in på en "travel bugs"-byrå. Där frågade vi om jobb, vi tänkte att vi lite hör oss för hur det är på arbetsmarknaden för backpackers här i Brisbane. Vi fick då veta att det är rätt så mycket jobb som finns här, och hon bad oss skicka vår cv på kvällen och sedan komma in följande dag och prata lite mera om vad vi är intresserade av och så.
Vi gick sen vidare och funderade och pratade lite om hur vi skulle göra, för jag tänkte att om vi börjar jobba här och då hoppeligen får jobb för typ 2 månader hinner jag inte alls upp till Cairns och dit skulle jag vilja, där är för det första mycket varmare! :)
Så vi bestämde oss för att vi inte alls skickar vår cv här utan vi åker iväg till Cairns så småningom och så söker vi jobb där istället!
Vi shoppade lite, jag köpte en svart tröja, lite längre modell och superskön, samt 2 toppar en vit och en ljusröd, och dom är också väldigt sköna! Det är helt såndär basic modell så nu har jag slängt min gamla vita, och min ljusröda blev redan i Tutunup :) Nina köpte också 2 basic toppar, en vit och en mintgrön!
Efter det tänkte vi att vi nog skulle vilja se surfers paradise, det är lite söder om Brisbane så vi tänkte att vi kanske kunde åka dit idag, fredag. Före vi bestämde oss för något sådant hittade vi en bio och gick dit och beställde biljetter till Water for Elephants, 6:ans föreställning!
Efter det gick vi tillbaka till travel bugs för att se om de kunde boka in oss på någon trip till Surfers Paradise. Det fanns en trip dit, som innehöll en vandring på 4 km, 2 h fritid i surfers, regnsskogsvandring och lite annat smått och gott, för 94$, så vi bokade in oss på det för idag. 7.45 skulle vi befinna oss på tågstationen som ligger riktigt nära vårt hostell, och därifrån skulle bussen då plocka upp oss.
Efter att vi bokat den tripen frågade vi om en buss som skulle kunna ta oss till Cairns, vi skulle vilja åka på måndagen. Hon kollade där, det finns ett bolag som heter GreyHound och för den bussen skulle det kosta 250$ att åka till Cairns utan några stop med sovande på. Förstås har man stop för lunch och middag och sånt men att man ändå skulle åka upp dirket. Hon kollade sen ännu ett annat bussbolag (som jag inte kommer ihåg namnet på nu), och med det kostade det 185$. Vi valde det förstås :) Så på måndagen den 16.5. kl. 14.00 bär det av till Cairns! Vi är framme följande dag, tisdag 17.5. kl.19.30, så endast 29½ timme :D Men det finns tv och dvd ombord och vi är ju unga, vi klarar av det mesta :)
Så efter att vi bokat detta också sprang vi nästan till matbutiken för klockan var redan 4 och vi skulle ännu kocka ihop tortillor med maletkött och grönsaker så vi hade lite brådis då bion sen började 6. Vi hann bra och vi var på bion redan 20 före 6. Vi gillade filmen skarpt, också en film jag rekommenderar! Inga popcorn denna gång, endast lite godis ;)
Efter bion gick vi sen hem och jag skypade med Toffe i 2 timmar ungefär <3
Då vi var klara med pratandet kollade jag min telefon och hade då fått mess från någon nummer där det stod att tripen till Surfers var inställd p.g.a. att busschauffören hade insjuknat och att vi skulle ta kontakt med resebyrån för att få pengarna tillbaka.
Vi sov sedan en orolig nattsömn, båda två, vet ej varför men sen då vi steg upp vid 10 tiden gick vi direkt efter morgonmålet raka vägen till travel bugs och berättade vårt problem. Dom sa där att det inte bara är för dem att ge pengarna tillbaka för då finns det inget bevis på att dom betalat dom åt oss och vi kan begära dem på nytt. Vi måste alltså skicka ett mejl till dem och skriva all vår info och begära pengarna tillbaka och sedan vänta på att få dem, så vi gjorde det och hoppas nu på att det inte blir några problem eftersom det ju nästan är 100$ på man :/

Efter det tänkte vi att vi nog ändå vill se Surfers så vi hoppade på tåget, åkade 1 h o 20 min och trodde redan att vi hade hoppat på ett tåg som inte skulle stanna där vi skulle hoppa av, men vi hade fel och vi var på rätt tåg, så vi tog sedan bussen därifrån som vi hoppade av och åkade 40 min med den in till stan. Det var helt underbart där! En helt sjuuukt lång strand! :O

Det är t.o.m. lite sommarväder här <3 Förstås hade vi inte riktigt räknat med det så hade ingen handduk eller bikini med så blev bara en promenad i strandskvalpet.

Efter detta gick vi alla världens butiker som fanns där, Nina hittade en topp och en tunn tröja, och jag hittade en grej åt Toffe :) <3
Det blev lunch/middag på en bar/restaurang, en liten men superdupergod pizza. Efter det en liten glass från en glassrestaurang! :) Gottigott!
Sen traskade vi nu på en stund ännu tills klockan var runt 5, då började vi gå tillbaka till busshållplatsen varifrån bussen skulle ta oss tillbaka till tågstationen. Den kom passligt efter någon minut och där var också en passligt mumsig gubbe med oss ombord. Han påminde om Schmigol från Lord of the Rings, och pratade hela tiden någonting med fuck i meningarna och spottade och fräste där bakom oss, tur var det ett säte imellan oss och honom! :/
Vi kom sedan fram till tågstationen 40 min senare, tur så kom han inte med på tåget sen! Vi väntade på tåget i 10 min och sen var det då bara att åka iväg mot Brisbane igen! Sedan gick vi hem. Toffe ringde sedan och sade att han hade fått paketet jag skickat hem åt honom. Jag skickade lite små grejer från Sydney men paketet hade varit sönderrivet och hälften av grejerna saknades :/ Har också skickat paket åt mamma och Hasse samt åt pappa och dom har inte sagt något liknande så förstår nog inte riktigt men men.. :/
Vi skypade sen i 40 min med Toffe typ, hörde det senaste skvallret som han inte visste eller kom ihåg att berätta om igår då vi pratade och nu sitter jag nog här och skriver :) Det finns nog sådana människor i Hangö ändå, som måste prata skit om sådana åt sådana att man inte riktigt förstår, men sen är det ju bra att det finns dom som tar tag i saken också och ställer dem mot väggen som pratat skit ;) Way to go!
Vi har alltså 2 dagar kvar här i Brisbane, vi har inte några större planer, blir nog att ta det lugnt bara tror jag. :)

Återkommer troligen nästa gång från Cairns, sista etappen på vår ½-års resa! :O Believe it or not, men det har nu gått 3½ månad, endast 2½ kvar...

Sköt om er! :)

En helg bakom oss igen!

Hej på er!

Nu har vi då en helg bakom oss igen, jag ska ta och berätta lite vad vi hittat på här i Sydney under den! :)

På fredagen blev det tidig väckning, 6.15 närmare bestämt! Vi åt lite morgonmål och sen ställde vi oss utanför hostellet och väntade på en buss som skulle komma o söka oss och ta oss med på en dagsutfärd till Blue Mountain. Det är en "stad" utanför Sydney, inåt mot landet. Runt dom där "blue mountains" finns 22 olika byar, som sen då bildar staden typ. Vi väntade och väntade på bussen, den skulle vara här 7.15 men ännu 7.25 hade ingen buss kommit. Nina var bombsäker på att dom glömt bort oss men vi stod nu där och väntade ändå :) Plötsligt kom det en kar, i 35-årsåldern och ropade "Nina", och såg på oss.. Blev ju först lite skraja, att hur kunde han veta vad Nina heter, men sen förklarade det ju saken med att han vår busschaufför och guide för dagen :) Bussen hade parkerat lite neråt på gatan bakom alla andra bilar så vi såg inte den, och därför kom han ju och sökte oss till fots förstås! :)

Vi åkte iväg med vår snyggning till buss. :D

Här är Nina med bussen som man inte ser skillnad på fram eller bak, ful som stryk! :)

Vi började med att köra 1½ timme typ, sen stannade vi på en plats som det är vanligt att man ser kängurur, och vi såg en familj. Dom var vilda men då vi var tysta kunde vi gå nära och ta foto, mamman och babyn åt gräs på en plats och pappan var en liten bit borta och åt sitt gräs. Så vi fotade nu där och sen åkte vi vidare till en av dom där byarna och tog morgonmåls paus och vessapaus.

Mamman och sötisbebban!

Och här har vi pappa känguru, äter lite gräs han också! :)

Efter det åkte vi igen vidare men då var det stock på motorvägen, troligen någon olycka längre fram.. Så vi svängde sedan av till någon annan plats som guiden sa att var en romantisk plats Vi stannade sen då på en sorts klippa, eller gick ut till en klippa och herregud så fint det var där! En enorm dal ner, sjukt djup, med bara tät tät skog! Det är en massa eukalyptusträd där så när solen skiner på dem kommer eukalyptusen ut från dem och bildar en sorts blå "aura" runt sig, så man ser när man ser ner över alla träd typ som ett blått täcke där! :) Låter säkert helt konstigt men det var det också att se :D

Ni ser de blåa "molnen" där framme, helt otroligt :)

Efter detta åkte vi igen vidare, nu löpte det bättre på motorvägen! :)
Vi började sen med vår första bushwalk för dagen. Vi gick neråt och neråt i dalen, tills vi kom till ett vattenfall som var helt otroligt långt, vi var typ vid mitten då vi trodde att vi kommit ända ner :D Då vi var där frågade guiden om vi ville gå enda ner, och det gjorde vi, nästan alla 17 från gruppen :)
Men herregud att stånka uppåt sen därifrån, trapporna var nog så branta att huhu :D kondisen är nog inte riktigt på topp, men vi var glada över att vi gjorde det och fick ju nog bra motion :)
Vi tog lite bilder där och så. Sen stånkade vi nu då upp tillbaka och sen gick vi tillbaka till bussen.

Så fint <3

Här är då jag, vid vattenfallet som vi gick ner till och stånkade upp från :)

Efter det var det dags för lunch, det var med i priset för trippen. Vi åkte till en restaurang typ och guiden hämtade lunchen åt oss och sen åkte vi till andra sidan av bergen typ. Man hade fått välja kött,kyckling eller vege och vi tog båda kyckling. Lunchen var en pastej med det man valt och sen en grön sallad till, helt ok mat nog.

Sen efter det var det dags för vår andra bushwalk. Det var mera som en regnskog på denna sida av bergen och vi skulle här gå 1000 trappsteg neråt :)

Här får ni en liten bild på vad vi varit med om då jag förklarade om stånk och pust och stön :)

Sen fick man välja om man ville gå upp också eller åka ett sorts "tåg" upp tillbaka, det kostade 11$ extra. Det var bara 2 som inte tog tåget, det var ju en upplevelse i sig det också :D Vi gick då ner och där finns 3 "stenpelare" typ, som guiden berättade en saga om. Stenarna heter de tre systrarna, och det finns en aboriginal story bakom dom som guiden berättade med sådan inlevelse att den blev superbra. Storyn: Förr i tiden bodde det en pappa med sina 3 döttrar där i blue mountain. Nere i dalen bodde ett troll, som alla var rädda för. Pappan till döttrarna lämnade en dag sina döttrar för att gå ner i dalen för att jaga mat åt dem. Då pappan gått iväg lämnade han dem uppe på en klippa. Efter en stund såg flickorna att trollet hade fått syn på pappan och var påväg efter honom. De försökte ropa på honom men han hörde inte. Då försökte en av flickorna kasta en sten så att pappan skulle märka men det gjorde istället så det började falla mera stenar från klippan där flickorna stod. Detta väckte trollets uppmärksamhet och det började nu klättra upp efter flickorna istället. Pappan märkte detta och tog då upp sin trollpinne, som han alltid bar med sig. Han försökte trolla trollet till någonting annat men det gick inte så han trollade istället flickorna till stenar, så att trollet inte skulle kunna äta upp dem. Då trollet märkte detta började han jaga pappan istället, men pappan trollade sig själv till en fågel så att han inte mera var intressant för trollet. Detta är orsaken till att fåglarna(just den sortens fågel förstås, men minns inte namnet på den) här i Australien går och sprettar var än dom går, dom söker efter trollpinnen som pappan tappade då han trollade sig själv till en fågel. En dag kanske en av fåglarna hittar den, och då behöver inte heller de 3 systrarna stå där som 3 stenar längre.. :)

Där är jag med de 3 systrarna i bakgrunden :)

Efter det så tog vi då tåget upp tillbaka. Det såg ut som en bergochdalbana, den åkade baklänges och man hade inga bälten eller nåt på sig. Det var galler som tak och på ena sidan men man åkade rakt, vertikalt uppåt, 250 m brant uppåt. Banan var 450 lång.

Lite rädda var vi nog då vi skulle åka tåget :p

Efter detta blev det nästan 2½ timmes buss resa tillbaka till Sydney. Det var runt 4 tiden så det var jätte mycket trafik på motorvägen så det gick snigelfart framåt. :/ Vi var hemma lite efter 6 och då gick vi iväg till matbutiken för att köpa nåt smått att äta. Det blev en broilersallad och en joghurt för mig och ett triangelbröd för Nina :)

Efter det var jag rätt så trött så det blev bara lite internet och sedan sängen :)

Vi vaknade då upp till lördagen, det var lika fint väder som vi haft på fredagen så vi fick njuta av sol och rätt så varmt väder, ca 21 grader kanske. Vi började med att gå till marknaden som vi redan en gång besökt. Jag hade bestämt att köpa det fina halsbandet jag hittade åt Hugo därifrån så det var vårt ärende dit.

Det är designat, och designer heter Hugo, vilket gjorde halsbandet till ett måste att köpa! :)

+ att ingen nog har ett så här australienskt halsband i Hangö iallafall, med alla Australiens nationaldjur på :) Han ska nog bli så fin <3

Efter att detta var inhandlat gick till hamnen där vid opera huset och skulle se om vi kanske skulle åka iväg på någon liten kryssning under dagen. De har en massa olika utfärder med båtar där så vi stod en stund och såg men sen hittade vi en som heter "Highlights", och den skulle räcka 1h 15 min, så det tyckte vi att var ganska passligt. Vi skulle då åka omkring inne i hamnen och de skulle berätta om alla sevärdheter och platser vi skulle åka förbi. Vi köpte biljetter till den, och följande tur skulle gå om 1½ timme. Vi satt oss ner och åt lunch medan vi väntade, jag åt svamp pasta och Nina någonsorts panerad kyckling bit med majs i och franskisar. Hastigt blev klockan 20 över 2 som vi hade väntat på att den skulle bli och det blev dags för att ställa sig i kö till båten. Där fanns ju förstås en massa kineser igen, nästan bara sådana faktiskt. Där fanns en kar som stod och log mot oss hela tiden, han var nog en bit över 40, och han hade en så ful läderrock på sig, men han var nog något nöjd över den, det stod Harley Davidson på den, och den var sådär äckligt brun också! Han hade även en pojke med sig som hade likadan bara att svart, och fy bubblan ändå! :/ Nåja men vi gick ombord och startade vår lilla kryssning. Vi satt ute på soldäck, imellan var det lite småkyligt men då solen värmde var det nog riktigt okej!

Här är jag då ombord på kryssningsfartyget :)

Efter att vi kryssat färdigt var det dags för dagens sötsak! :) Vi gick och köpte glass, men den såg nog godare ut än vad den var. Det var såndär italiensk glass, som dom nu har här i varje hörn också. Jag tog någon sorts choklad och mcademis/caramel smak men inte var det som sagt någonting extra. :/ Efter det blev det hostellet och skypning med Fia! :) Var verkligen roligt att se henne och prata med henne, vi pratade nästan 2 timmar med henne, först är det trögt i början då man inte pratat på 3 månader men sen löpte det nog på! :)
Efter detta blev det dags för att riva ut allting från väskan och se vad man skulle lägga på sig, vi hade nämligen bestämt oss för att gå ut och se på pub livet i Sydney!
Vi hittade nu båda någonting att dra på oss så vi drog iväg till en pub som vi sett då vi gått dom här gatorna upp och ner. Det var en riktigt bra plats, men vi blev attackerade av en irländare, som man inte alls förstod vad sa, han pratade för det första med så stark accent och så hade något fel med munnen så det var hopplöst. Jag gav upp redan från början men Nina kämpade nu på där en stund, men lyckligtvis stack dom iväg efter en stund! Vi drack bara en cider och sen blev det "Pie Face", en kyckling toast och sen sängen! :)

På söndagen var det också fint väder, vi njöt riktigt av värmen som inte funnits på samma sätt här dom andra dagarna! Vi började med att gå till den kinesiska trädgården, eller där brevid, för att fira Buddhas födelsedag! Där vimlade det förstås av kineser, men det var ju deras högtid också så dom är förlåtna. Var ju nog mera vi som kanske var på "fel plats" isåfall! :) Ni ska inte tro att jag är rasist eller något, men vi har nu bara skämtat om att det är otroligt hur mycket kineser och asiater över huvudtaget som det finns här, man tror ibland att man är i Tokyo istället för i Sydney! :O

Här har vi då Buddha i mitten och framför där så bad alla till honom i tur och ordning!

På födelsedagen var det mest mat på schemat men vi åt ingenting faktiskt :O, eftersom vi just ätit morgonmål och verkligen inte var sugna på något! Vi blev erbjudna varsin blomma, vi skulle lägga den i en skål och då fick vi tillika önska någonting. Det enda jag inte märkte då jag tog emot blomman var att man måste buga och be mot Buddha före man lade blomman i skålen, så Nina såg nog lite fundersam ut då jag sa att "hej, vi får önska något!". Hon tog också emot en blomma men såg på mig och sa att har du sett vad vi måste göra först.. Så min blomma hamnade i roskis, Ninas bakom örat en stund och sen i roskiset! :/ Hoppas Buddha inte "put a spell on us" för det nu.. :/

Efter födelsedagsfirandet blev jag lite intresserad av att åka iväg med en snabb båt och göra lite stuntar med den! Vi hittade en nära Buddha, där de hade en trip till Bondi Beach inkluderat lite stuntar, hård fart och piruetter med båten, för endast 60$, annars 95$. Men förstås var det inte tillräckligt med folk intresserad så det blev inte av.. Men vi gick sen till Sydney hamn, där opera huset och allt det ligger, för vi hade tidigare sett att dom hade några liknande trippar. Där hittade vi sen en trip, vi fick åka 35 min för 45$, vilket var barnpris :p Annars kostade det 65$. Det var super skoj och vi gjorde piruetter med snabba stop så att allt vatten flög in ombord på oss alla, men vi hade nog regnrockar på oss men det hjälpte nog ingenting.. :/ Efter detta tänka vi att vi skulle köpa varsin huppare som souvenir härifrån Sydney för dom är på 50% men vi hittade sen ingen passlig så det fick bli!
Vid detta skede var klockan tyo 4 så vi började bli hungriga, och vi tänkte att vi skulle gå ut och äta för att det var morsdag, och tänka på våra mammor lite extra mycket <3 Vi hittade efter många om och men ett ställe som de verkligen hade bra mat på! Nina åt hamburgartallrik och jag åt Angus beef, alltså en biff av en autraliensk kossa, med mos. Det var verkligen super gott, och billigt!

Efter detta gick vi ock kollade vad det kom på bio, och vi bestämde oss för att vi idag, måndag, skulle gå och se på en film. Det blir troligen "Something Borrowed" med Kate Hudson, en riktigt tjej film! :)
Efter det var det dags för lite skypning med mamma och Hasse! Jag hade skickat hem en bukett blommr via interflora åt mamma till morsdag och dom hade kommit igår så det var precis perfekt, tror också hon gillade buketten samt kortet jag också hade skickat! :) <3 Det var så lite då jag inte själv kunde vara där men någonting iallafall, för världens bästa mamma <3
Vi pratade ca 1 timme och sen var det skypning med Nettan som följande på schemat! Det var nog så roligt att se henne, och att få prata med henne. <3 Vi pratade ca 1 timme också, för sen skulle hon hem och äta, men vi bestämde att vi nog ska prata snart igen!
Efter det var jag helt trött, säkert p.g.a. vinden som sköljt över en, och allt vatten vi fick på oss med 100kg salt i. :) Så det blev duschen, för att få bort allt salt från ögonfransar, hår och hud och sen sängen! :)

Idag steg vi upp halv 12, åt morgonmål och skulle sedan tvätta kläder så vi har allting rent då det bär iväg till Brisbane sen på tisdag/onsdag natten. Det kostar 4$ att tvätta en maskin och maskinen tar bara emot 1$ slantar och det hade vi ju förstås inte så vi fick springa till matbutiken då dom inte hade tillräckligt här i receptionen att ge åt oss. Vi tvättade nämligen en ljus och en mörk maskin + att vi behövde tvättmedel och torktumlare. Men allting fixade sig, och efter att ha försökt tvätta i en högst troligen söndrig maskin hittade vi 2 hela maskiner och sedan 1 torktumlare. Nu kom Nina tillbaka och sade att kläderna ännu var helt fuktiga trots att de har varit en timme på det hetaste programmet i torktumlaren så nu sprang hon iväg till 7/11 butiken på andra sidan gatan för att växla, igen! Hoppas det blir torrt nu med en timmes program till! :@
Medan vi väntar på att kläderna skall bli torra ska vi springa till bion för att köpa biljetter till kvällens bio, sen blir det att packa in alla kläder i väskan och sen middag på Nando´s. Sen bio! :D

Sköt om er allihop, ha det bäst! Återkommer från Brisbane nästa gång! :)

Bondi Beach.

Hej!

Vi börjar direkt då igen, tisdagen står visst som följande på schemat skulle jag tro.

Vi började med att gå till en Flight Centre för att fråga vad det skulle kosta att flyga till Brisbane. Vi hade tagit reda på via Internet att det med buss skulle kosta ca 105$. Hon berättade för oss på Flight Centre att det kostar 102,50$ och då får vi ha 20kg packning och 7kg handbagage. Vi hade tidigare på morgonen bokat hostellet här i Sydney tills följande veckas onsdag, den 11 maj, så vi föreslog den dagen åt kvinnan på resebyrån och då gav hon det där priset. Vi hade inga pass med oss men vi sade åt henne att vi skulle fundera en stund. Vi funderade så mycket att vi gick till hostellet efter passen och tillbaka :) Vi bokade alltså flyget. Det avgår 6:20 på morgonen och så är vi framme i Brisbane 7:45, alltså är det inte någon lång resa direkt, skönt! :) Efter detta stod det Bondi Beach på vårt schema. Vi började med att fråga hur vi skulle ta oss dit här på hostellet. De berättade att vi skulle ta buss nummer 333 och ritade ut på vår turistkarta var vi skulle hoppa på den. De sa också att vi skulle måsta köpa biljett till bussen från en 7/11 butik, annars skulle vi inte komma ombord på bussen. Vi gick då till en sådan butik här på andra sidan gatan men han visste nog ingenting där, han sa att vi kanske kunde köpa på bussen men då hade de ju just sagt åt oss att vi måste ha biljett med oss för att ens få komma med så.. Men vi gick till en annan 7/11 istället och fick därifrån varsin tur och retur biljett. Vi ställde oss och väntade på bussen som kom efter någon minut. Busschauffören sade ingenting och såg inte ens på vår biljett och vi visste ju inte vad vi skulle göra så biljetten blev oanvänd, men det var ju inte vårt fel denna gång!

Vi trodde att vi skulle åka ungefär 40 min innan vi skulle vara framme men efter ca 15 min började det stå Bondi överallt och sedan såg vi plötsligt en strand så vi bestämde oss för att hoppa ut där. Men stranden såg så liten ut så vi gick in i en souvenir shop och frågade om det verkligen var Bondi Beach som var där, och dom skrattade och sade bara jo nog är det det nog! :p Men man måste ju fråga om man inte vet! :)
Vi gick ner till stranden, det var ju inte den bästa dagen precis. Det var rätt så grått och ruskigt, men vi gick ändå ner på stranden och blötte fötterna i vattnet.

Som ni ser så är stranden lite tomare än vad man sett i TV :(

Vi fick iallafall en bild på koppin där alla lifeguardar sitter, men man såg nog inte röken av en sådan :(

Inte riktigt bikiniväder :´(

Så var det med den strandfärden, men vi är glada att vi besökt platsen iallafall!
Efter stranden tänkte vi att vi skulle gå omkring lite i Bondi, det är alltså en lite by typ eller en del av Sydney, hur man nu skall förklara det. Men det var nog inte så mycket att se, det var ganska "smutsigt" och lite som en förort på nåt sätt. Vi blev inte så långvariga där, först sökte vi en lunchplats där men vi hittade ingenting passligt så vi hoppade på bussen tillbaka. Nu var det en chaufför som sade att vi skulle stämpla vår biljett i en maskin där inne i bussen, men vi har nu då ännu en biljett oanvänd som vi kanske kan använda om vi åker någon annanstans här ännu :)
Då vi kom tillbaka till stan fortsatte jakten på något matställe. Vi hade först siktat in oss på någonting i nudelväg men sen började vi tänka på pizza och då var det ju nog lättare sagt än gjort att ändra sina tankegångar :) Vi kom ihåg att vi sett en PizzaHut någonstans så vi yrade nog på en stund utan resultat. Vi hade nästan gett upp hoppet men då såg vi skylten, mycket närmare hostellet än vi trott :) Vi gick in och åt buffen. Satt där och åt i lugn och ro och pratade dittan och dattan, var riktigt mysigt! Mätta och belåtna gick vi ut och tänkte bara gå tillbaka till hostellet, klockan var runt 7 på kvällen då redan. Nästan vägg i vägg med hostellet här finns en resebyrå som heter Wicked Travel som ordnar utflykter för backpackers. Vi hade planerat att åka iväg på en utflykt till Blue Mountains på fredagen så vi gick in och berättade vad vi tänkt oss. Flickan som jobbade där frågade varifrån vi var och vi sa ju då förstås Finland men hon sade att hon tyckte det lät på vår engelska som om vi skulle prata svenska, det visade sig sedan att hon var från Sverige, så vi fick all service på svenska. Hon bokade in oss på utflykten för fredagen och berättade sedan lite om Brisbane och att dom kan ordna olika utflykter åt och om man bokar flera så får man det för ett billigare paketpris. Detta är ju trots allt inte aktuellt för vår ekonomi just nu.. :p
Efter detta kom vi tillbaka till hostellet och jag skypade med Toffe i 3 timmar. :) Efter ca 2 timmar har vi nog inte så mycket att prata om mera då vi redan berättat allt i mejlen och så men ingen av oss vill sluta prata så vi försöker nu dra ut på tiden och hitta på någonting onödigt att säga bara. Är nog så bra med skype då man kan se den andra, det som räddar allting ibland <3 :)
Efter detta blev det sovdags, och drömmar som förde oss vidare till följande dag!

Onsdagen, den 4.5, 3 månader sedan vi steg ombord på planet i Helsingfors. Detta betyder att "nedräkningen" för min resa har börjat, det är nu mindre än hälften kvar av resan tills jag åker hem tillbaka, otroligt! :O
Men i varje fall, på onsdagen tänkte jag att jag skulle gå och köpa halsbandet åt Hugo, men då vi kom ner till marknaden var den ju inte där :/ Det stod på en skylt att det bara är öppet fredag, lördag och söndag så där blev man inte någo gladare den dagen i alla fall :(
Vi hade bestämt oss för att picnica i botaniska trädgården på dagen så vi hade med oss handdukar och bok och lite korsord så vi skulle få dagen att gå där :) Vi gick till butiken för att handla lite smått picnic godis, och sedan gick vi till parken. Det var nog riktigt skönt där då solen lös men det var rätt så blåsigt så imellan frös man nog :/

Här picnicar jag :)

Mitt solglada kex :)

Efter picnicandet behövde jag så på vessan att jag knappt kunde gå, min blåsa är van vid detta för det är det samma varje morgon nu för tiden men nu var det verkligen panik och jag skulle inte ha kunnat hålla mig ändå till hostellet, det är trots allt ca 25 min att gå från gården till hostellet. Vi frågade efter närmaste vessa och den befann sig i opera huset. Vi blev lite fundersamma och tänkte att vi kanske blir tvungna att betala för att använda deras byttor men bra gick det, och det var nog en av de finaste vessorna vi besökt!

Ganska speciella lavouarer, bara en skiva som går i vågor och vattnet rann sedan ner där mellan skivan och väggen..

Vessorna gick i samma stil, vågigt för hela slanten där också!

Efter vessabesöket var vi hungriga, hade ju inte ätit någon lunch, bara det lilla vi hade med oss på picnicen så det blev McDonald´s! :P Vi bara äter och äter här, men vi får nog ta itu med det sen då vi kommer hem, vi är ju verkligen på semester nu.. 6 månader, men i alla fall! :D
Äter måltiden gick vi till hostellet, och då vi gick över sista gatan och just skulle komma fram till hostellet kände jag igen ett ansikte i hela högen av människor där. Man ser ju inte på folk här på det viset, man vet ju att man inte ändå känner någon som kommer imot men nu gjorde jag det! Det var två av flickorna som vi bott med i Tutunup! :D Mitt i hela Sydney, och så råkar vi gå över samma gata tillika! Vi stannade och pratade en liten stund, det visade sig att de bodde i hostellet där vi bodde först, som också alltså går under namnet dårhus. Dom hade trots allt inte märkt av något dårlikt så dom tyckte det var helt bra, och vi skiljdes åt igen efter lite snack!

Vi gick sedan till hostellet och surfade bara på i några timmar! Runt 9 tiden gick vi iväg för att se opera huset och Harbour Bridge by night! Det var nog upplyst och fint, men inte med olika färger som vi lite hade förväntat oss!

Efter detta var det hostellet igen, och denna kväll skypning med mamma, Hasse och Huggelman. Vi pratade ca 1 ½ timme om det ena o det andra, och Huggis såg mig t.o.m. tror jag, så han viftade på svansen lite extra mycket då. Mamma hade sagt åt honom då den 3.5. att snart kommer Jill hem, det var då 3 månader tills jag kommer hem, och då hade han blivit riktigt glad <3 Det var roligt att se dem igen och få prata lite! :)
Efter skypande blev det läggdags!

Vi vaknade sedan upp till denna dag, torsdagen den 5.5. :) Vi hade inga bestämda planer för idag så vi tänkte att vi kollar lite på Internet på olika sevärdheter här i Sydney. Nina hittade en kinesisk trädgård och jag hittade ett köpcentrum. Vi valde att gå till den kinesiska trädgården först, den heter "the chinese garden of friendship" på engelska. Den var riktigt fin, otroligt att det finns sådana där platser mitt i stora Sydney. :) De höll på och ställde igång med någonting som liknande en marknad där utanför gården och vi frågade vad det skulle bli, då fick vi veta att Buddha har födelsedag i helgen så de ställde igång för honom. Jag sa åt Nina att man borde frågat om det är någonting jämt och om man ska hämta någonting med sig..

Jätte mysigt var det nog där idag :)

Härligt!

Efter trädgården blev det då shopping centrat, men där var nog inte riktigt några butiker i vår smak, eller i våra plånböckers smak ska vi säga. Vi gick vidare och var då lite småsugna på någonting att äta så det blev att gå till bageriet, jag åt en croissant med ost och skinka och Nina någonsorts liten pizza med bacon och någon sås. Hon gillade inte riktigt det men min croissant var nog god! Efter det blev det varm kakao och ostkaka på Gloria Jeans Coffee, så som ni märker så äter vi nog och sköter om oss! :D
Efter detta smaskande blev det att gå till Anzac Park samt Hyde Park. De har rätt så många parker här i centrum av Sydney!

Här är jag på trappan till Anzac "huset".

En mega fontän i Hyde Park.

Efter dessa trippar tänkte vi att vi skulle åka upp i Sydney Tower, ett torn som är 268m högt och som man har fina vyer över hela Sydney. Vi traskade ivägt till detta torn, ligger mitt i centrum, riktigt bredvid dessa parker. Vi slapp för studerande pris, 20$, vi har nog haft rätt mycket nytta av vårt internationella studiekort så det var bra att vi skaffade det :)

Otroligt fina vyer över hela staden! :)

Efter det här kom vi gående mot hostellet igen och nu ska vi just gå och laga middag, klockan är halv 9 på kvällen :D Idag blir det igen fylld pasta med tomatsås och så tror jag att det ska kokas lite ägg och läggas på smörgås! :)

Allt för denna gång, I´ll be back again! :)

Kartan i högsta hugg! :)

Hejsan!

Nu har vi då varit 5 dagar i Sydney, man får nog lätt tiden att gå här! :)

Första dagen slappade vi ju då bara, och den andra utforskade vi Opera Huset och Harbour Bridge.

Dag 3, alltså på lördagen, 30.4., vappen, som ju inte firas här, då var vi på fiskmarknad. Vi åkade ett sorts tåg som går mitt i stan, men ovanför bilvägen. Vi åkte det bara för att få vara med om det, inte för att det var speciellt långt till marknaden :)

Där ser ni tåget komma ilandes ovanför Sydneys bråda gator.

Det åkade vi då en liten bit, kanske 10 minuter, och steg sedan av i Darling Harbour. Därifrån var det sedan runt 15 minuter att gå till fisk marknaden. Vi hittade bra med vår karta i handen. :) Det kom någon skur lite nu och då så vi fick stanna under något litet tak för att vänta att regnet skulle avta, och bra gick det! Då vi kom fram till marknaden såg det inte riktigt ut så som vi trott att det skulle, det var inte en marknad utomhus utan stånden var inomhus i olika plåthallar. Vi valde nu ett av dem och där inne var det nog fullt yras! Där fanns fiskar och skaldjur av alla de slag, det var bara att välja och vraka!

Krabbor i mängder! Stackrarna har klorna fastspända :(

Lite röda fiskar o ja-a, det fanns nog av alla sorter :)

Chokladdränkta jordgubbar hade dom också, Nina smakade och dom var nog mumsiga påstod hon :)

Efter att vi gått någon runda där och sett omkring oss sökte vi en plats där vi kunde ta dagens lunch. Vi hittade en och Nina åt stekt ris med lax och räkor i och så smakade hon också på en bläckfiskring. Jag åt ett spett med 3 bitar lax på som var grillat tror jag, och en liten laxfärs-grönsaksbiff samt 2 bläckfiskringar. Det var riktigt gott och mätta i magen fortsatte vi vår färd mot China Town. Det var inte riktigt heller vad vi tänkt oss, där var bara en massa asiatiska restauranger, som det också är i resten av stan, och en marknad typ med en massa krims krams, såndär ni vet som Östersjömarknaden eller liknande. Vi gick nu omkring där lite och Nina köpte en sjal åt sig.
Efter det tänkte vi att vi skulle söka några ordentliga butiker att shoppa lite ifrån men vi hittade inte riktigt någonting men vi hittade istället en bio. Så vi bestämde oss för att gå på bio på kvällen och se Scream 4. :) Efter att vi köpt biljetterna gick vi tillbaka till hostellet. Då var vår kära rumskamrat i duschen. Hon kom ganska snart ut från duschen och började gardera sig med deodorant för hela slanten. Hon började med att spruta under armarna, sen breddade hon på benena och sprejade i grenen, nog utanför byxorna men ändå. Efter det tyckte hon att det behövdes lite mera så hon lade in handen innanför byxorna och sprutade in lite i baken. Sedan tyckte hon tydligen också att hon hade fotsvett trots att hon legat 48 h i sängen så hon sprutade lite under fötterna också. Efter det blev det sängen för hennes del igen.

Vi gick iväg till bion runt 6 tiden, den skulle börja 7:10. Då vi kom dit såg vi att man fick servera sig själv med allting där, vilket var roligt! :) Vi lade is i muggarna, valde limsan och sedan tog vi popcorn åt oss, betalade och gick upp till andra våningen där vår biosalong var, nr.6. Det fanns 18 biosalonger där, så det var nog lite av annan kaliber än Hangös bio, eller t.o.m. Åbos :) Filmen var rätt så rolig, lite annorlunda lagad än dom tidigare Scream filmerna så den gick nog an att se.

Efter detta blev det bara att gå hem tillbaka till hostellet. Då vi kom dit kom det strax 2 nya flickor till rummet, dom var från England och berättade en hel del om deras trip ner från Cairns till Brisbane med bil och sedan med buss från Brisbane till Sydney. Dom gillade Cairns, och trodde nog att vi också skulle göra det så det lät ju bra! :)
Sedan blev det läggdags. Nina vaknade trots allt på natten av att vår kära dåre till rumskamrat började prassla med ett kexpaket. Hon började även springa maraton till vessan.. Innan hon satte ner sig på byttan sprutade hon lite pruttspray, medan hon satt på byttan sprayade hon lite pruttspray samt efter att hon suttit klart på byttan sprayade hon lite pruttspray. Sedan kom hon tillbaka till sängen, men låg bara någon minut för att sedan igen stiga upp och spraya lite mera pruttspray, ifall att det inte var tillräckligt med de 3 första gångerna. Plötsligt kände Nina någonting på sin dyna. Då var det dåren som kommit på att hon inte behövde värktabletten som hon begärt av Nina tidigare på dagen, så hon gav den tillbaka.

Följande morgon, söndagen den 1 maj, som inte heller firas här men som nog ändå finns här Toffe ;), fick vi äntligen lämna dårhuset. Vi checkade ut klockan 10 och gick över vägen till vårt nya hostell, MAZE. Vi fick rummet direkt, ett 2 personers rum! :) Det är på första våningen, på samma som köket, och vi har vessa och dusch utanför dörren vilket förstås har både sina för och nackdelar. Vi har inte lång väg till dem men alla andra springer här utanför hela tiden och det hörs väldigt bra in, alla stampningar då folk springer och allt hojtande och skrikande, men nåja, vi är ju verkligen på ett hostell nu och inte hemma i egen säng. På tal om sängen, där har man nog fjädrarna med sig så att man känner att man lever ivarje fall! Om man lägger sig lite opassligt känner man verkligen bra av dem, men som sagt, vi är ju här nu och har ändå ett rum på tumis så är nog det bästa hittills! :)

Efter att vi lämnat väskorna i rummet blev det dags för att utforska nya saker i staden igen! På dagens schema stod det The Rocks marknad samt den botaniska trädgården. Före vi gick iväg till marknaden tyckte vi att vi nog ändå skulle kunna äta någonting så vi gick till ett café där de har crepes med både söta och salta fyllningar. Vi åt båda en plätt med glass, brownie och jordgubbar i. Dom snurrade sen hela grejen till en strut så man åt den som från en popcorns strut, och det var jätte gott! :)
Vi hittade sedan lätt till marknaden och den var verkligen stor! Jag hittade den perfekta souveniren åt Huggis. Ett designat halsband, och namnet på designern var inget mindre än HUGO :) Så det skulle vara perfekt, det var i fin himmelsk blå färg, stod WOOF med silver brickor på två ställen och så hängde det ett litet smycke i det som det stod Hugo på. Men det kostade 41$ så skall se om jag köper det, har ju lite tid att tänka ännu före vi pyser vidare härifrån Sydney!
Vi åt varsin majskolv på marknaden, var jätte gott men jätte hett också! :)
Efter det tog vi lite foton på opera huset från den synvinkeln, och så var där en dotter och mamma som var så snälla att dom tog foto på mig och Nina tillsammans framför opera huset samt framför Harbour Bridge.

Vi är här nu Nina, i Sydney!! :)

Efter att vi turistat lite med kameran gick vi till den botaniska trädgården som befinner sig bakom opera huset på bilden. Den var väldigt stor, men väldigt fin också. Många pick-nickade där, och satt annars bara på någon bänk eller på gräsmattan och tog det lugnt. Vi gick nu igenom ett varv och såg på vyerna över opera huset och Harbour Bridge, då vi fick dem båda på samma foto från den där synvinkeln :) Men förstås var ju solen där mitt i linsen men jag gjorde så gott jag kunde :p

Efter att vi gått omkring i parken gick vi tillbaka till vårt hostell, till vårt lugna egna rum :) På middagsmenyn stod det grilladbroiler i naan bröd med vitlökssmak med gurka, tomat, sallad och majonnäs! Jamii! :)
Efter det skypade jag med Toffe, ca 1 timme, och plötsligt dog internet bort. Jag försökte fara på facebook men det kom bara till Vodafones hemsida och sa att jag skulle måsta ladda upp mera tid för att kunna surfa. Så jag försökte ladda upp 12 GB, 150$. Men inte slapp jag på internet för det inte. Hade matat in MasterCard numret och allt dit men ändå fungerade det inte så jag vågade inte göra det på nytt ifall det igen skulle fara 150$ på kortet. Det var meningen att jag skulle skypa med mamma och Hasse också men dom ringde sen istället med telefonen så vi pratade ca ½ timme. Tur att Toffe hittat en nummer man sätter före man ringer till min nummer så att man bara betalar 28 cent i minuten, annars är det nog säkert runt 2€ kan jag tro. Efter detta blev det läggdags igen.

Idag gick vi direkt till banken för att fråga om jag kunde få ett kontoutdrag så att jag kunde se om det hade tagits 150$ därifrån eller inte. Vi fick vänta en stund i banken men sen var det en jätte trevlig kvinna som tog emot oss och visade sen att det inte tagits någo pengar från kontot så allt var som det skulle. Jag fick nytt lösenord och ett inloggningsnamn till nätbanken här, då jag slarvat bort det gamla, så att jag nu kan kolla sådana där ärenden från egen dator och inte behöver gå till banken för det. Då vi kom utanför banken skulle jag ta ut 150$ från en automat, men den gav mig bara 90$ så jag måste in tillbaka och vänta lite igen och så fick jag mina 60$ inbetalda på kontot efter att dom kollat att allt var i skick. Så jag undrade nog vad mer som skulle kunna gå snett idag men hittills har allting nog gått någorlunda :)
Efter banken gick vi sedan till en Vodafone och vi bestämde oss med Nina att vi köper en mokkula till, så har vi tillgång till Internet tillika och hur mycket vi själva vill. Jag skypar en hel del mera än henne och det äter mycket mera av GB:s än allt annat så det är bättre att vi har egna stickor. Så Nina laddade upp den gamla stickan för 100$ och fick 6GB och jag köpte en ny med 6GB och betalade också 99$. Så nu har vi båda eget internet :)
Efter det blev det en kaffe/lunch. Varm kakao och toast med ost och skinka för mig och Nina tog en kakao med en chokladmuffins till. Efter det lite shopping, Nina hittade en topp åt sig och jag köpte ett par lösa byxor, vita tossor och en scarf. Nu skall jag slänga iväg lacoste tossorna så långt det bara går och ta i bruk mina nya tygtossor! Lacoste tossorna har blivit så äckliga efter att jag haft dem på jobbet och så gick/länkade jag med dem hem från jobbet så dom blev sådär passligt svettiga och äckliga av det. :/ Men nu ska det bli ändring på det iallafall! Efter att jag handlat mitt hade jag nog sett tillräckligt tyckte jag, då man inte riktigt behöver något och inte har pengar heller så jag gick för att handla mat och Nina blev ännu lite i stan och trava runt. Kändes nog spännande då jag gick tillbaka till hostellet, via butiken, då jag tänkte att här går jag nu HELT ensam i stora Sydney.. :) Wau!

Efter matbutiken kom jag tillbaka till hostellet och pluggade i mokkulan och tänkte att den säkert inte fungerar alls.. Men hör och häpna, jag bara pluggade i den och utan problem fungerade den! :) Trodde inte mina ögon!

Efter en stund kom Nina tillbaka och nu sitter vi här med varsin dator i famnen och har lite musik på, mysigt :)

Snart skall det bli middag, köttfylld pasta med tomatsås. :) Äkta backpacker middag! :)

Återkommer igen om någon dag, sköt om er allihopa!

Lite nya saker igen :)

Hej igen! :)

Jobbet slutade ju inte sen heller efter 10 dagar som vi trott utan vi hade jobb ända till förra måndagen, alltså 18.4, så ändå en vecka längre än vi trott! :) Efter jobbet på måndagen ordnade bonden och familjen en stor grillfest för oss där de bjöd på alla sorters drinkar, sushi och får stek! Var riktigt roligt på festen och god mat och dricka! :)
Skall bjuda på lite bilder!

Sushin, jami! :)

Party! :)

Nåja, efter festen var det ju då alltså för oss att sakta mak börja packa ihop i huset och fortsätta våra äventyr någon annastans! Bonden sa trots allt åt oss att vi inte behöver stressa iväg från huset, att vi får stanna där så länge vi vill. Vi planerade först att åka iväg med Kathryn på onsdagen, den 20.4, till Perth med Nina. Men på grillfesten frågade bonden om vi har några plander för torsdagen, den 21.4, och vi sa då nej för det hade vi ju inte. Så han sade sedan att han och frun hans hade planerat in en överraskningstrip för oss till den dagen. Så vi bestämde oss för att stanna i huset och delta i överraskningen. Mina och Janie (japanen och flickan från Quebec) stannade också. Kathryn, Judith och Verena åkte iväg till Perth på onsdagen.

Vi slappade bara tisdagen och onsdagen, hyrde filmer till huset och låg och såg på dem, sköna dagar! :) På torsdagen hade vi då träff vid bondens hus 7.30 på morgonen. Vi åkte sedan iväg med deras bil, en landcruiser. Deras dotter och hennes man, samt deras 4 barn kom också med, men i deras egen bil förstås. Vi åkte typ 2 timmar och stannade sedan på en rastplats, där de nästan tömde däcken. Detta för att vi skulle ut och köra på en väg som bara bestod av helt lös sand! Det var en camping plats, och plötsligt var vi uppe på en kulle som såg ut som ett stort berg, men det var en enorm sanddyn!

Efter det blev det dags för en åktur ute på stranden, med en sötvattens flod på ena sidan stranden och havet med stormande vågor på andra sidan! En märklig syn! :)

Där har vi floden..

..och här är havet, med bonden som försöker få napp :)

Ändå var detta allt som åstadkoms i fiskväg :D

Efter stranden och fiskandet blev det lunch och påfyllning av luft i däcken igen. Sedan åkte vi iväg till ett annat ställe där det fanns ett träd som var 60 m högt och som man fick klättra i. Jag var den enda som vågade mig upp, men sällskap av bonden! :)

Här är då trädet, svårt att få hela på en bild :P

Och här är jag, uppe i trädet :)

Efter detta var klockan runt 4 så vi åkte hem och tillbaka till huset. Vi bestämde oss sedan för att åka iväg till Perth på lördagen med Janie. Vi startade runt 3 tiden och var framme vid 6. Vi hade bokat in oss på ett hostell som heter Emeperor´s Crown, för att det inte fanns plats på Billabong, vårt andra hem :D Irummet bodde en annan finne och en dansk, första gången vi stött på nordbor! :) Vi for sedan ut på kvällen med Kathryn och gänget. Vi bestämde också då, eftersom Mina blivit ensam i huset för några dagar framåt, och hennes födelsedag skulle vara följande tisdag, att vi på måndagen skulle åka tillbaka till Tutunup för att överraska henne och fira hennes födelsedag. På söndagen flyttade vi då oss till Billabong, var tvungna att gå två gånger för väskorna vägde ju som sju svåra år. Billabong var sig likt, vi hade bokat ett 6 personers rum, men det var bara en annan där, en typ från Kansas, som berättade rätt så mycket om Sydney åt oss, vilket var bra! :) I varje fall, vi var alltså ut på lördagen jo! Var en riktigt rolig kväll, trots att vi var så gott som nyktra med Nina p.g.a. vår tidiga morgon följande morgon med flytten till Billabong.

Fr.v. Verena, Janie, Judith, Kathryn och Nina. Sen är där någon sliskig typ som tydligen ville vara med också..

På söndagen var vi ut och äta japansk mat med Janie och Kathryn. Mina har introducerat mig till den japanska världen igenom att kocka super god mat i huset som vi fått smaka på, verkligen god mat dom har! På söndagen skypade jag med mamma och Hasse, det var riktigt roligt att få se dom igen och prata lite "påriktigt"! :)

På måndagen blev det då avfärd till Tutunup igen, vi åkte med Janie och dom andra kom med Kathryn. Vi hade på söndagen handlat lite mat som vi skulle kocka i huset som middag och en choko kaka som vi skulle äta då klockan slår 12, då det blir Minas födelsedag! :) Vi lagade bröd med svamp,lök,bacon och creme fraiche och de andra med tomat,svamp och kryddor. Jätte gott, som bruschetta typ :) eller hur man nu skriver det! Mina blev glatt överraskad och vi satt uppe tills klockan blev 12, åt lite kaka och drack skumvin och sen blev det sängen. Tisdagen gick åt till att slappa i huset och vid 5 tiden åkte vi igen tillbaka till Perth, med Kathryn. Då vi kom tillbaka till hostellet skypade jag äntligen med Toffe, var nästan 6 veckor sen senast! Vi pratade i 3 timmar, så det var nog på tiden! :)

På onsdagen hade vi fullt upp. Vi hade båda packat ihop en pafflåda med kläder och skor som vi skulle skicka hem för att det inte ryms i väskan mer :D så vi gick till posten för att göra det, vi valde att skicka det sjövägen, skulle ta 2-3 månader men det gör ju ingenting, för flygvägen kostade det långt över 100$ medan detta blev för mitt 5,2 kg:s paket 70$, så ändå en hel del billigare. Nu hoppas jag bara att det kommer fram, kanske jag kommer hem före det :)

Efter det stod det tvättstuga på programmet. Vi tvättade två maskiner, och torkade allt i en torktumlare efter det. Men antingen hade vi allt för mycket tvätt i maskinen eller så var maskninen dålig för det mesta var ännu vått då programmet var slut. Vi hann dock inte torka på nytt för vi hade träffa med flickorna en sista gång klockan 5 och klockan var redan lite över 4 då vi var klara med detta. Så vi blev tvungna att hänga upp kläderna i vårt smutsiga rum, så gott det gick. Vi gick igen och åt japanska middag, till ett annat ställe som också var bra! Efter det gick vi tillbaka till hostellet och lade de kläder som var våtast pånytt i torktumlaren, eftersom vi måste packa allting färdigt då det var väckning 3 på natten. Vi fick allting gjort i tid och Nina skypade med sin pappa och syster, och jag satt nere vid receptionen med flickorna, dom hade plötsligt kommit dit på en drink :) Vi tog sedan farväl av alla dom där, och gick och lade oss. Vårt rum ja, det delade vi med 4 andra pojkar och det var så smutsigt att herre gud! En av dom var från Frankrike och han begärde att få låna mokkulan för att skypa hem till sin familj då jag stod och skypade med Toffe, man texx nog göra vad som helst.. Huhu!

På torsdag bar det då av till Sydney! :) Väckning klockan 3 på natten, och iväg med taxi till flygfältet. Planet lyfte 6:05 och vi satt på flygfältet redan från lite över 4, så vi var i tid. Trots detta höll vi på att försena oss från flyget.. Vi satt bara där vid gaten och såg nog människor som gick till den gate vi skulle men vi hörde bara Sydney en gång, men vi tänkte sedan då klockan blev kvart före 6, att nog skall det väl snart bli vår tur och steg upp. Då stod det final call för Sydney.. Skulle ha varit snyggt om vi skulle missat planet trots att vi redan suttit där och väntat i 2 timmar! :D

Då vi kom fram ösregnade det och var 17 grader varmt :/ Vi tog en taxi till hostellet och fick vänta en liten stund på att få vårt rum. Rummet vet jag inte om man skall kalla för dårhus eller vad man skall kalla det men då vi kom in i rummet var någon i duschen och hade sådana ljud så man trodde hon hade någon med sig där inne. Då hon kom ut var det en kvinna i 40 års åldern, och hon stönar och pustar hela tiden, och nu som bäst ligger hon i sängen och sjunger till sin musik och skrattar imellan. Hon har legat i sängen sedan igår klockan 2 och nu är klockan 9 på kvällen här.. Hon har bara varit ett varv till butiken och köpt en stor popcorns påse som hon smällde i sig idag till morgon mål.. Hon är mycket speciell, minst sagt!
Vi har idag besökt opera huset och annars gått lite omkring här, är nog en otroligt stor stad.. :)

Här är opera huset, och jag! :)

Allt för denna gång, nu lite skype med Toffe :)

Ha det så bra i våriga Hangö! :)

5 veckor senare..

Hej på er, en tid sedan sist! :)

Jag måste riktigt gå tillbaka och kolla på det förra inlägget, vad det handlade om.. Vi har inte haft tillgång till Internet på en lång tid nu, och har vi haft så har det endast varit på Internet café eller via telefonen där vi bor. Det är rätt så dumt för vår mokkula får ingen kontakt där vi bor men fast jag också har Vodafone-liittymä i telefonen fungerar Internet via den, men det är iallafall bra så får jag mitt dagliga mejl läst och skickat åt Toffe :) Och åt mamma och Hasse ibland också förstås! :)

Men om jag skulle börja, kan varna er om att detta inlägg kommer att bli rätt långt. Jag sitter i McDonalds och använder deras gratis trådlösa Internet, så här kommer jag troligen att sitta hela dagen :D

Fredagen den 25.2. reste vi alltså iväg från Perth till en plats som finns mitt i ingenstans, Tutunup.

Här är jag då, med full packning, så man nästan stjälper! :p

Vi hade bestämt att vi skulle åka med två andra flickor till farmen, den ena, Verena, hade just köpt en bil så det skulle gå så mycket behändigare än att ta bussen. Vi hade bestämt träff vid Bell Tower i Perth och vi kom precis fram i tid med Nina, åkte taxi med den mest oartiga och otrevliga taxichaufför vi träffat! Då vi kom fram kom också de andra med bilen och vi hoppade in, och gud det var varmt den dagen! Då vi såg bilen sa vi nog åt varandra att hur skall det här sluta.. och vi hade så rätt, då vi hoppade in startade inte bilen. Alla stans arbetare som fanns runt om oss kom för att hjälpa men de trodde att antingen akkun var slut eller så fick inte motorn bensin. Verena ringde sen till RSA, typ som KELA i Finland. Dom kom efter 1 timme ungefär och han fick sen bilen att fungera, det var bensinet till motorn som inte fungerade som det skulle men med någon sorst pump fick han igång det.

Här flickorna med den söndriga bilen, Verena till vänster, Nina och sedan Judith. Båda flickorna är från Tyskland.

Men då bilen äntligen kom igång kunde vi starta vårt äventyr, 3 timmars färd söderut. Vi körde fel lite och en skolbuss chaufför fick visa oss vägen till Tutunup, men efter en tid kom vi fram. Vi körde då hem till bonden, gården där vi alltså skulle börja arbeta på. Dom visade oss runt på vindruvsgården och herregud den var stor! Spännande att se! Familjen har också två hundar, så det räddar min saknad till Huggis lite! :) Efter att vi bekantat oss med bondgården lite åkte vi vidare för att hitta huset där vi skulle bo. Det är ca 5 km mellan huset och gården där vi jobbar. Dit hittade vi utan problem, och då vi kom fram var där redan 3 andra flickor som kommit på torsdag och en japan som redan jobbat 4 månader på gården. De andra 3 flickorna som redan var där var också från Tyskland.
Synen av huset var ju inte den bästa då vi kom fram, tänkte nog att hur skall vi klara av att bo här i två månader men men..

Utsikten från köksfönstret, minst sagt annorlunda men ganska mysigt ändå! :)

Rummet som jag och Nina sover i, en fransyska bodde i den 3:dje sängen också men har nu flyttat till ett större rum! Jag uppe, Nina nere :)

Vardagsrummet.

Köket.

Tvättmaskinen.

Vessan, utomhus, och den enda!

Vi var lediga helgen och måndagen skulle jobbet köra igång. Helgen spenderade vi båda dagarna på stranden. På lördagen skulle vi åka iväg med Verenas bil igen, men den började ryka då vi kört ca 10 km så vi sprang så snabbt vi kunde bort från den ifall den skulle explodera :D Tur så hände ingenting sådant, och vi hade två franska flickor, också från huset, bakom oss i en annan bil som sedan tog oss till stranden. Verena och Judith blev vid bilen och väntade på RSA igen. Dom bogserade sedan iväg den till Bussleton, ca 20 km från där vi bor. Dom slapp sedan till stranden med dom andra flickorna som också var påväg! Vi latade oss och pratade lite mer med varandra, och det var riktigt trevligt. Fick hålla i en känguru bebis på stranden också! :)

Den andra dagen var vi på en strand som heter Yallingup, var en lite molnig dag men helt okej det också! :)

Yallingup.

Vyer över Yallingup.

På måndagen körde alltså jobbet igång, 28.2. Vi började med dom gröna druvorna, ch det är inte så bara att trimma dom heller. Alla dåliga, mjuka, ruttna druvorna skall bort genom att inte röra så mycket i klasen. Druvorna faller lätt av om man rör för mycket.. Men vi har klarat av det och i skrivande stund är redan alla dom gröna druvorna rensade! Vi höll på med dem ca 3 veckor. Det var väldigt långa dagar ibland, ca 10 timmar, men det gav ju mera pengar också! :)

Skall bjuda på lite bilder från jobbet också! :)

Lite druvor att börja trimma. :)

Färdigtrimmade druvor, klara för packning!

Veckorna i huset har flytit på snabbt, det är stress för det mesta. På morgonen väckning 7, hastigt morgonmål och packning av lunch med till jobbet. Sedan iväg till jobbet till 8 och snabbt trimma druvor och vänta på morgonpausen som är mellan 10.40 coh 10.50. Sedan snabbt trimma igen tills det är lunch, 13.30 till 14.00. Sen snabbt trimma så att vi någon gång slipper hem från jobbet också. Sedan laga middag och duscha, sen hinner vi sitta ca 2 timmar framför tv:n och sen iväg i säng för att orka upp igen följande morgon. Så inte undra på att dagarna rinner iväg snabbt!
Vi har firat Claires och Julias födelsedagar, med kakor och mat! :) Lite dricka möjligtvis också!

Efter att dom gröna druvorna var färdigtrimmade, fick vi en vecka ledigt för att sedan börja trimma dom röda druvorna. Vi bestämde oss då med Nina, Kathryn, Verena och Judith att åka till Perth för 5 dagar och sedan till Margaret River för 2 dagar. I Perth bodde vi på Billabong hostellet igen, i ett 8-personers rum. Vi shoppade och besökte Rottnest Island, det finaste jag någonsin sett! Det är en ö som är 24 km i omkrets, man får hyra cyklar där och cykla runt ön. Vi gjorde det och det var helt ljuvligt! Vi stannade vid två stränder och svalkade oss i det turkosa vattnet. Helt underbar dag! Vi var även ut ett litet varv i Perth, och slöade också vid poolen en dag. Väldigt skönt att ha en vecka ledigt från jobbet. Vi åkte alltså sedan till Margaret River och var där två dagar. Där besökte vi bl.a. en chokladfabrik och vinbryggerier. Vi såg på solnedgången från stranden, och vandrade i skogen. Vi blev lediga en tisdag och skulle tillbaka följande onsdag.

Stranden där vi tog vårt första dopp i på Rottnest Island.

Cykla cykla cykla :)

Här är vi påväg ut i Perth. Från vänster: Judith, Nina, Verena, Jag och Kathryn.

Solnedgång över det stormiga havet.

Efter att vi blivit klara med gröna druvorna bjöd bonden och frun på grillfest, vi fick hot doggar och chicken wings, samt så mycket dricka av olika slag som vi orkade dricka. Det var en väldigt rolig kväll, har tyvärr inga bilder från den kvällen! :(

Förra helgen var vi lediga både lördag och söndag. På lördagen steg vi upp 6 för att åka iväg till Bunbury, ca 45 km från där vi bor, för att se på delfiner. Dom kom aldrig så vi steg upp i onödan men det var nog värt det, ifall vi skulle ha sett några. Det var ett ställe där de matar vilda delfiner, och dom brukar komma in till stranden nästan varje dag, men inte förstås den dagen då vi var där :/ Efter det shoppade vi lite i Bunbury och åkte sedan till Bussleton stranden. Lite senare bestämde vi oss för att fara ut i Bussleton så vi åkte hem och duschade och lagade oss färdiga, tog bilen in till stan som vi planerat att lämna där till följande dag och sedan åka efter den med en annan följande dag. Det var en riktigt trevlig kväll, först satt vi på stranden allihopa och sedan gick vi till en pub. Vi träffade bondens son som var nykter som sedan körde hem bilen, så vi slapp ta taxi hem också! :) Söndagen var vi i Bussleton igen, jag köpte en klocka för de pengar jag fick av Toffe till vändagspresent <3 Sen blev det stranden och pizza senare på kvällen!

Då vi började med jobbet igen, var det dom röda druvornas tur. Först började vi med "Red Globe", som är väldigt lätta att trimma, stora och fina, nästan inga ruttna. Men det räckte inte länge så blev även dom utbytta mot "dåliga druvor". En annan sorts röda druvor som är lite som dom gröna, en massa att rensa bort. Vi höll på med dem en vecka ungefär, och det är där vi är idag :) Vi blev klara med dem igår, lördag 2.4., och då bjöd bonden också på lite hot doggar och drickbart, men kvällen blev inte lång. Vi var redan hemma vid 8 på kvällen, gick och lade oss tidigt med Kathryn och Mina, eftersom Kathryn skulle till Bussleton och dyka idag kl. 9 och jag och Mina följde med. Här har jag nu suttit och skrivit sen jag kom till Bussleton, och efter det här blir det stranden ensam :)
De andra har åkt iväg till Margaret River för att se på surftävlingar där! Nina blev bara hemma och sova, skulle kanske komma till stranden senare! :)

På grillfesten igår fick vi veta att arbetet endast kommer att ta ca 10 dagar mera, alltså att vi kommer att jobba 10 dagar till ungefär. Det betyder inte så mycket pengar så vi får se om vi eventuellt nu måste söka ett annat jobb åt oss till, i någon annan stad. Tror inte nämligen att våra samlingar räcker 3 ½ månad som är kvar efter att arbetet är över. Men vi får se! Flyget har vi bokat till Sydney, 28 april åker vi dit. Så vi kommer att ha ca 2 veckor i Perth nu efter jobbet, hade vi vetat det förra veckan då vi bokade planet hade vi ju bokat det tidigare, men man får aldrig veta någonting i tid här. Så nu blir det två veckor på Billabong, vid poolen, så att vi sparar pengar till resten av resan :D

Det var väl allt för denna gång, hoppas jag fått med allt det viktiga! Blir ju såklart inte ett lika detaljerat inlägg som tidigare, då det var 5 veckor att skriva om, och det harmar mig nog. Hade varit roligt att ha dag för dag att läsa om då jag själv kommer hem också, men kan inte hjälpas! Då vi kommer till Perth, om ca 2 veckor, kommer vi igen att ha vår mokkula i bruk så då skall jag börja skriva lika regelbundet som tidigare igen! :) Nu blir det säkert paus till det, men inlägget har ju varit så långt så ni kanske skulle ha kunnat läsa det i etapper, och sparat lite för dom kommande dagarna :p

Ni har säkert fått det lite varmare där hemma nu, hoppas snön smälter så att våren kan bryta ut på allvar! Sköt om er, vi hörs igen!

Arbetet fixat! :)

Hej igen på er där hemma!

Jag börjar med måndagen.
Då vi vaknade, redan halv 9 denna morgon, gick vi ner för att äta morgonmål och sedan iväg till postkontoret för att skicka iväg vykorten och paketet till Toffslan, samt ett paket till som jag inte kan skriva hit för att det är hemligt för en viss person som läser denna blogg ;) Sen då paketet kommit fram får denna person gärna skriva en kommentar här och berätta att paketet anlänt! :)
Då vi skickat iväg allt det, gick vi då till Aussi Jobs. Där var det kö redan kvart över 10, trots att det öppnar först halv 11. Då klockan äntligen blev halv 11 slapp vi alla in, och så väntade vi på att dom skulle ropa upp "Table Grapes"-flickorna. Vi hade blivit lovade på fredagen att dom direkt skulle ta oss på måndag morgon, så att vi inte skulle behöva vänta så länge. Klockan 1 var det vår tur, det är så det fungerar här i Australien.. Dom diskuterar en massa med varandra, och tar kunden i andra hand typ, men sen då det är ens tur och dom orkar satsa på en, då är dom nog väldigt trevliga och hjälpsamma! Nåja, men vi fick jobbet! Första gången vi ens var till Aussi Jobs, och första arbetet vi belv "matchade" med, fick vi!! :) Vi hoppas bara att det är bra för nu kommer en liten lista på hur "lyxhotellet" vi skall bo på ser ut..
4 stora bäddrum med 3-4 sängar per rum
1 badrum
Utomhus toalett
Kök med 2 kylskåp, 2 spisar, mikro, kokgrejer, tallrikar m.m.
Fräsht dricksvatten (trots att hon i Aussi Jobs sa att det är regnvatten, så whom to believe..)
Stort rum med TV i
Utomhus tvättmaskin

Detta är allt som finns där vi skall bo. Det vi skall ha med oss är bl.a.
Mat
Sovtillbehör
Handdukar
Toaletpapper

Så så med det.. Vi får väl se vad det blir av det hela, inte så skönt att ha en pytonorm i aktern då man sitter ute på vessan inte. Men kanske vi klarar det. Inte ormen då, men vessan!

Farmen där vi skall jobba befinner sig 30km utanför Bussleton, som är ca 100km söderut från Perth. Vi kommer att bo 5km från själva farmen, i det där rucklet som jag just skrev om. Nu i fredag skall vi ta oss dit ner, arbetet börjar på måndagen. Det kommer att vara ca 2 månader, tills sista veckan i april eller första veckan i maj. Detta betyder att vi inte kommer att ha Internet på dessa 2 månader heller, troligen inte iallafall. Men nu skall vi prova på det riktiga Australien, det liv som en backpacker "väl" skall uppleva för att kunna kalla sig själv en backpacker. :p Vi kommer trots allt att tjäna ihop en rätt så bra hacka, ca 5000$ på 2 månader, vilket betyder ungefär 4000€. Detta betyder att står vi ut med utevessa, spindlar, ormar och en dusch delat på 10 flickor, får vi ihop så mycket pengar så att vi inte behöv jobba under de sista 3 månaderna.. That´s kind of good I think ;)
Sen blir det holiday för hela slanten!

Efter att vi fått jobbet gick vi för att inhandla "working boots" efter det står på pappret vi fick att vi skall ha det! Men vi visste ju inte riktigt hurdana det skulle vara, så vi yrade omkring runt stan(tur så är stan inte så stor) och sökte efter någonting passligt. Efter lite frågas runt i butikerna och så hittade vi en butik som heter spend-less shoes, där vi hittade arbetsskor som expiditen sa att fruktplockaren alltid vill ha.

Nina provade sina idag, med nya sockor ifall att det skulle ha känts annorlunda ;)

Efter att vi köpt skorna traskade vi iväg till hostellet. Vi åt pizzan som blivit kvar från dagen före, men sen var det nog tungt.. Jag hade rätt så ledsamt hem, pratade lite med Toffe men det gick inte så bra. Vara bra ledsen, men tror mest det kom från det då allt med jobbet var så nytt och det kom lite som en chock med utevessan och sådant. Men vi pratade på chatten istället och han peppade mig och skuffade upp mig tillbaka på benen <3 :) Lite senare pratade jag också med mamma och Hasse och efter det kändes det ännu lite bättre, trots att linjen var jätte dålig. Men det är nog tur att ni där hemma stöttar, annars skulle det nog vara ännu tyngre! På kvällen åt vi "fiskbiffar" som vi trodde att skulle vara typ som fiskpinnar men var bara mos och spagetti till.
På kvällen var Andrew ut och drack, nya zeeländaren som vi har här i rummet alltså. Då han kom tillbaka var vi andra 3 just påväg och sova, men han började prata på. Nya zeeländaren kallas för "kiwi", så vi frågade honom varför. Så berättade han att dom har fåglar där som är väldigt sällsynta som heter kiwi och det är därför dom kallas för det. För varje gång som vi trodde att Andrew skulle sluta prata lade irländaren ner sig, han sover ovanför Andrew, men det tog inte många sekunder så berättade Andrew någonting annat och irländaren fick vända på sig igen. Andrew berättade att kiwin blir uppätna, eller deras ägg, av något djur som heter "ferrot", vet inte vad det är på svenska. Så skulle han visa bild på dem också, så det tog en stund innan vi slapp och sova. Då vi äntligen gjorde det sade Andrew "goodnight ladies, goodnight irish" och då svarade irländaren "goodnight kiwi". :p Låter nog säkert inte roligt i era öron, men då man hör det här med alla accenter och saker är det lätt så roande! :)

Tisdagen, då skypade Nina för första gången hem. Hon pratade med sin syster och var mycket nöjd efter att hon gjort det! :) Det fungerade t.o.m. här inne på rummet, vilket det inte alltid gör! Vi traskade iväg till stan för att köpa lite arbetskläder, några toppar som man sen kan lämna på farmen om dom blir förstörda där och så köpte Nina 2 par shorts som hon skall använda där bara. Jag köpte även dynvar, underlakan och en "sovpåse" som är mycket tunn som man skall sova i om man inte är säker på hur rent det är där man sover och så skall den även hålla kvalster borta tror jag. Nina köpte en resedyna, typ en sådan som jag också har med mig. På kvällen då vi gick till butiken för att köpa glass åt oss, som dom ju inte ens hade, bara grymma stora förpackningar, så köpte Nina även en ficklampa så att vi har varsin ute på farmen, kan nog behövas då man skall skida slalom mellan ormar där.. :/
Då vi gick på stan och shoppade åt vi en lätt fruktsallad som var mycket läskande i värmen, den bestod av vattenmelon, cantaloupe melon samt apelsin. Jätte gott! Senare på dagen, då vi kom tillbaka till hostellet lagade vi utsökta hamburgare här på hostellet, blev verkligen jätte goda! Synd att vi inte kom ihåg kameran så skulle ni också ha fått ta del av dem! ;) Till middag blev det ingenting, eftersom vi åt 2 hamburgare till sen lunch. :D
På kvällen gjorde vi inte så mycket, skrev mejl hem och gick för att söka glass åt oss, som jag ju redan skrev att vi inte fick från butiken. Men vi kunde köpa varsin här på hostellet sen istället! :) Andrew var även ut och drack igår, så då han kom tillbaka till rummet runt 1 på natten, snubblade han på precis allting som var möjligt och inte möjligt. Men det var den dagen och idag har vi haft onsdag!

Idag har vi varit på stan, köpt varsin t-shirt ifall vi bränner axlarna på farmen så att vi har nåt att gömma in dom med, och Nina köpte också en 3/4-ärmad skjorta ifall hon bränner armarna helt och hållet. Vi var även till posten idag, och jag skickade hem en fullmakt som jag glömde göra då jag var hemma.. :/ Hoppas på att den kommer fram! Min post som mamma skickade iväg förra veckans måndag har inte ens kommit fram, men då jag pratade med personalen här på hostellet sa de att det nog kan dröja en vecka till fast de sagt att det skulle ta 5-7 dagar hemma i Finland, men jag tror inte heller att de är så vana vid att skicka post så här långt bort! Men nog är det konstigt, för kortet som jag skickade åt Toffe förra veckans måndag kom redan fram till honom förra veckans fredag. Men det är väl olika tydligen. Får bara vänta och se. Vi skall ju få vårt MediCare kort hit till hostellet också men en super trevlig som jobbar här lovade att skicka det vidare till farmen, lika som med mitt paket om det inte hinner komma innan fredagen.
Idag då vi kom hem från stan, åt vi grillad broiler, vitlöksbatong samt potatis/morot/pumpa i ugnen. Riktigt gott! Efter lunchen gick vi ut till poolen, oj vad varmt och skönt det var där. Vi har ju inte solat nu på någon dag så det var verkligen skönt att ta sig ett dopp i poolen och njuta av solstrålarna en stund, klockan var rätt så mycket då vi gick ut, typ halv 3, så det tar inte så länge tills solen försvinner ner bakom träden vid poolen sen men så länge det varade var det super skönt! :)

Här ligger vi och steker oss idag :)

Till middag blev det en semla med stekt ägg, ost, sallad och tomat i :) Efter middagen har inte gjort så mycket mer än suttit på rummet, skrivit lite mejl och nu skall jag just skypa med mamma och Hasse för troligtvis sista gången på 2 månader! :( Toffe skall jag prata med imorgon. Så nu blir det paus med bloggandet också men jag har tänkt att jag skriver ner på datorn lite då jag ork och hinner så skriver jag in det på bloggen sen då jag får Internet igen! :)

Men ni skall ha det så bra så hoppas vi på att ni också har det bra där hemma och att ni fått lite varmare väder då jag återvänder med bloggen! Wish us luck with the farm! :)

3:dje veckan inleds!

Hej!

Det visade sig ju sedan på onsdagen att vi inte skulle få ha rummet för oss själva. Vid 10-tiden då jag var och borstade tänderna, kom det in ett par där flickan bara fnissade hela tiden och åt Nina hade hon bara viftat med sin handväska och sagt att det var allt hon hade med sig. Då jag kom ut från vessan, sa hon åt mig "oh, here comes the other one". Just så ja :) Men dom var nog riktigt borta, och bäddade inte sina sängar utan skulle gå ut på en drink istället. De var kanske runt 18 19 år. Vi gick och sova runt 11 kanske och då klockan var 1 kom de in till rummet, lade på belysningen i taket som består av lysrör, och började bädda och greja här. Efter en lite stund släcktes dock lampan, men då började vi höra ljud från sängen istället, och märkväl sängen är ½ m från vår säng. Vi låg och lyssnade en timme men då brast Ninas nerver och hon röt till åt dem att om det inte kanske vore på sin plats att söka ett eget rum åt sig, att dom inte var ensamma i rummet.. Men pojken bad om ursäkt på franska, trots att de var engelsmän, och så körde de igång igen. Vi slumrade nog in med Nina under natten nångång men varje gång man vaknade så var det ljud från sängen, så vi tror inte att de sov någonting alls. På morgonen hade de klockan och ringa 7 o då gick pojken i duschen medan flickan stod utanför och blinkade på lampan åt honom och knackade på dörren om vart annat. Men som tur stack dom den samma morgonen, huhu vilket pack!

Torsdagen, då låg vi inte alls vid poolen p.g.a. mina konstiga nippor. Funderade nog om det kom från sängen, men sköt in mer antihistamin bara, och tänkte inte något destu mer på dem. Vi skickade iväg en hel del mejl om jobbansökningar till olika farmar, om fruktplockningar och fyllde även i en ansökan till "Aussi jobs". Det är ungefär som arbetsförmedlingen i Finland sku jag säga. Efter att vi gjort allt detta gick vi iväg för att lämna in ansökan om ett MediCare kort. Men då vi kom till MediCare stationen, visade sig att vi hade fått en fel version av vårt visum. Det skulle måsta ha "immi.gov.atu" högst uppe på sidan för att det skulle duga. Så vi blev tvungna att skicka mejl till Kilroy och begära att hon skickade allt hon hade.
Till lunch blev det svenska köttbullar med spagetti, såndär färdig portion, men det var faktiskt riktigt gott! Då vi kom hem från stan hade vi fått sällskap till rummet, en pojke från Nya Zeeland som heter Andrew och är 22. Vi spelade lite kort med honom på kvällen nere vid poolen och sen åt vi vår middag, en hot dog på man :)
Efter det fick jag äntligen prata med Toffe, hade varit paus 1 vecka då han var på jobb! Och det var skönt att få prata lite, istället för alla mejl :) Fast dom är nog också super att läsa! <3
Då jag kom tillbaka till rummet från att ha pratat med Toffe, var den 4:jde sängen fortfarande tom så vi var alla 3 hoppfulla om att den skulle förbli det. Men nej, jag hann bara lägga in datorn i skåpet så var det någon som försökte få in nyckeln i låset(det är lite knepigt!). Och in kom en man i 40-års åldern, och jag och Nina började gapflabba! Och Andrew också, det var helt hemskt. Vi ville sluta men ni vet hur det är då man bara inte kan sluta! Han sa bara hej, och började sedan, försöka, lägga täcket in i lakanet och bädda resten av sin säng. Det enda han sade under den stunden var bara "fuck fuck", och vi bara skrattade mera, om dock lite nerdämpat.. Sen då han hade bäddat klättrade han upp i sängen, och då han märkte hur mycket den knarrade fortsatte han med att använda sitt stora ordförråd "fuck fuck". Han lade sen musik i öronen, så vi fortsatte att prata här i rummet. På morgonen steg den där karlen upp rätt tidit, och fortsatte då igen med sitt ord. Och vi alla andra i rummet vaknade och började skratta, han var nog en rolig prick!
På fredagen, då gick iväg till aussi jobs, för då vi hade fyllt i ansökan dit så kom det ett meddelande att vi skulle måsta gå dit. Vi väntade i kanske 30-40 min på att få prata med kvinnan som satt bakom mottagningsbordet, och då det blev vår tur frågade hon oss lite detaljer om oss själva och vad vi vill jobba med. Vi sa då att vi främst är intresserade av fruktplockning eller av något annat arbete på någon farm. Så meddelade hon oss att det finns ett arbete för 10 flickor på en farm 100 km söderut från Perth, nära Margaret River. Men vi var dom 11 o 12 som sökte men hon sa ändå att vi har goda chanser att få det. Vi skulle komma tillbaka halv 4 och höra mera om det, för då skulle alla flickor samlas där. Vi gick då iväg till MediCare Center, för nu hade vi fått våra visum med adressen högst upp, och fått dom utprintade i ett Internet café. Vi gick dit, men då vi sa vad ärendet gällde så skulle vi också behöva något sorts bevis på att vi verkligen bor i Finland, och Nina hade sitt sjukförsäkrningskort med men jag hade ju glömt det i Finland, så dom begärde en räkning i mitt namn, som visar att jag har adressen dit och betalar skatt i Finland. Som tur hade jag min usb-sticka med mig där jag har två sådana räkningar in skannade, så vi traskade igen iväg till ett Internet café för att printa ut dem. Vi kom sedan tillbaka och nu var allt i sin ordning, vi fick varsin kvittoliknande lapp som man bara skall visa upp på sjukhuset ifall vi måste gå dit, och om 3-4 veckor kommer kortet på posten, hit till hostellet som vi nu bor på. Då vi väntade på att klockan skulle bli halv 4 gick vi till en restaurang för att äta lunch, och vi åt en sandwish med riktigt kött i, sallad och tomat, och franskisar. Riktigt gott var det!
Efter det gick vi till några butiker och Nina köpte 2 klänningar och jag en tubtopp och en festtopp grej, med bar rygg. Vi firade att vi KANSKE skulle få jobb! :) Sedan gick vi till aussi jobs igen, och dom berättade att vi skulle få veta på måndagen om vi skulle få jobbet. Vi skulle få bo på farmen, gratis, samt få 18,75$/h i lön(ca 15€), och jobbet skulle vara från 6 veckor till 3 månader. Men vi är villiga att jobba 2 månader, men det går säkert också bra isåna fall att vi får jobbet.
Då vi kom från stan gick vi till alkoholbutiken och köpte en flaska vin åt Tom och Jen, det engelska paret som vi skulle gå på middag till på kvällen, samt till matbutiken för att köpa det mörkaste brödet vi hittade samt salt. Sedan hem i duschen, och iväg till deras nya lägenhet. Och den var snygg! Ångrar att jag inte tog några bilder. De delar den med en annan människa men han var inte på plats. Det är ett helt nytt hus, lägenheten består av 3 sovrum och ett kök kombinerat med vardagsrum. Jätte fint var det! Vi fick även den godaste maten vi ätit här på dom här 2 veckorna, lasagne med sallad till, samt glass till efterrätt. Vi satt sedan där på balkongen och pratade tills klockan blev 10 ungefär. Då skulle vi träffa en italienare som de hade träffat på Nya Zeeland förra året, och han kom sedan med oss till Perth Festival, ett inhägnat område i en park mitt i centrum av Perth. Där spelade live band och det var riktigt fint. Italienaren var lite sliskig och försökte prata med Nina hela tiden, men det var så svårt att förstå honom för det första, han pratade så dålig engelska, så han fick nog nobben av Nina! :p Vi satt där tills klockan blev halv 1 ungefär och sen gick vi alla hem! En jätte trevlig kväll med trevliga människor!

Här har vi då Nina, italienarn, Tom och Jen. :)

Och här är jag med.

Och här var då scenen!

Den natten stod den 4:jde sängen tom, och Andrew kom hem från någon fest först runt 4 tiden, så då hade vi rummet lite för oss själva!

Lördagen, igår, steg vi upp vanlig tid, halv 10. Vi har förlängt sovandet med en halv timme för vi har märkt att vi ändå hinner och äta morgonmål, som slutar 10. :) Efter det gick vi ut till poolen och låg där och solade och simmade tills klockan blev runt 2. Då gick iväg till butiken för att köpa någon smörgås, för vi hade bestämt oss för att gå och äta våfflor till ett våffelcafé efter det, som vi såg den första gången vi gick där förbi. Då bestämde vi oss redan för att någon gång gå dit och äta, och nu ifall vi flyttar till farmen så hinner vi ju inte sen mera!
Vi beställde en våffla var, med glass och sås! Super gott :)

Det var chokoglass, med fudge brownie i, som ben&jerry´s typ! Namii! :) nu har jag även ställt in kameran så att den visar datum och tid som ni ser ;)

Hugg i! :)

Efter våfflorna gick vi tillbaka till hostellet, jag skulle snart få prata med mamma, Hasse och Mommo & Mofi via skype! :) Jag skrev postkort som jag imorgon skall skicka hem, och så slappade vi bara här på rummet tills klockan blev 8. Då gick jag ner till receptionen för att skypa men det ville nog inte rikigt fungera igår inte :( Vi hann nog prata lite, men inte så mycket. O då jag försökte ropa på Huggis kom han bara in i rummet men gick ut igen, det är samma sak varje gång vi pratar. Han förstår inte riktigt varifrån mitt ljud kommer! :) Vi fick nog pratat i varje fall, trots att linjen var mycket dålig. Efter att vi pratat färdit, då klockan var runt 9 här, så gick vi ut för att äta middag. Det blev kycklinghamburgare, riktigt gott. Vi var till samma ställe som vi var första kvällen då vi var här, Nando´s heter det. Efter det kom vi igen hem till hostellet, och satt på rummet och slappade. Andrew var hos sin bror på bbq party, så vi hade rummet för oss själva! Men en stund efter att vi kommit hem var någon på dörren igen, och vi såg på varandra och Ninas min var nog guld värd. Hon flög upp ur sängen och började plocka upp saker som hon hade runt sin väska, meden jag bara satt på sängen och såg på. Då jag hörde en mans röst blev jag rädd för att det skulle vara någonting liknande som "fuck-mannen", men det var en man från Irland, kanske runt 30, som bara kom in och lämnade sin väska och sade att hans vänner väntade på honom. Så han for iväg lika snabbt som han hade kommit! :)
Toffe råkade komma online på skype så jag pratade med honom i 40 min ungefär, dom skulle ha en liten fest hemma hos oss så jag "släppte" iväg honom sen, för att fira att bilen hade blivit såld! :)
Vi gick och lade oss runt halv 2 tiden, och irländaren kom hem vid 4, men nog tyst så att vi inte blev störda av honom. Då han klättrade upp i sängen sade han "fuck fuck", då den knarrade så mycket, så vi har kommit fram till det är ett väldigt populärt ord att använda här i Australien, om du så är hemma härifrån eller inte! :)

Idag steg vi upp vid samma tid igen, åt morgonmål och traskade sen iväg till posten för att se om den skulle ha varit uppe, så att jag skulle ha kunnat skicka iväg mina vykort men det var den inte så det blir ett nytt försök imorgon med det. Jag köpte en ljusröd lippis med en känguru på som solskydd då vi är på stranden, och en liten överraskning åt Toffe som jag också skall sätta på posten imorgon! :)
Nina köpte en lite t-shirt åt sin systers pojke, där det står "someone who loves me, went to Perth Australia to get me this t-shirt". Riktigt söt är den :) Och så köpte hon ett par Australien shorts åt sig själv. Det var en marknad på vägen hem som vi gick till, där köpte vi dagens lunch: en träpinne med en spiral gjord av potatis på. Friterad förstås, allt är det här nere tycker jag.. All potatis iallafall! :/ Men helt okej var det, alla åt det där så det var säkert någon sorts nyhet tror jag! Och endast 4$ :)
Efter det kom vi tillbaka till hostellet och var helt döslut, jag iallafall. Så medan Nina läste så sov jag en timme ungefär. Vid 3 kom Andrew hem från sin brorsa, och vid 4 skulle jag prata med Toffe. Vi bestämde igår för att vi skulle prata idag, ifall vi får jobbet imorgon kommer vi troligtvis inte att ha Internet under de kommande 2 månaderna, så vi kommer inte att kunna prata då, så därför :) Jag gick ner till receptionen och hoppades på bättre tur idag, än vad det var igår med mamma och dom! Och verkligen,vi pratade ca 2h, och vi hade båda bild, och bara en gång bröts det, annars var det bra bild och bra ljud! Var skönt att prata <3
Känns alltid som man får en sorts "boost" då jag pratat med någon där hemma, man orkar igen någon dag :)
På kvällen, vid 6 halv 7, gick vi ut och åt pizza med Andrew. Var riktigt trevligt, vi börjar vänja oss vid att prata engelska sinsimellan med Nina också! Servitrisen på pizzerian var lite konstig, hon sa bara "thank you" hela tiden, ingenting annat :p

Där har vi Andrew och Nina på pizza!

Nu sitter Nina och spelar kort med Andrew på golvet, och väntar på att jag äntligen skall bli klar med det här så att hon får kolla e-posten! :) Men nu är jag färdig, ha det så bra alla där hemma! Så meddelar jag igen om någon dag hur det går här, så framt att vi har Internet ifall vi får jobbet!

Varmt o soligt i Perth!

Hej på er igen, mina trogna läsare! (om det nu finns några sådana ;))

Ja-a, nu har jag då tisdagen och onsdagen att berätta om!
Vi börjar då förstås med tisdagen. Den gick åt till att ligga på Cottesloe Beach och steka oss. Verkligen varmt, både i vattnet och på land! Vi tog alltså tåget dit, som räcker ca 15-20 min, och låg där hela dagen. På eftis, före vi skulle åka hem, tänkte vi att vi skulle gå och testa någon ny mat. Vi hittade en plats som hetter Fich & Chips, och ingen av oss har någonsin ätit det så det blev att gå dit. Där beställde vi dagens fisk, grillad, samt små franskisar och en flaska vatten. Då vi fick maten bestod den av ett stort papperspaket samt en lite ask av aluminium folie med papperslock på. Vi trodde då förstås att dom små franskisarna skulle befinna sig i den lilla asken och fisken i det stora paketet, men så visade sig det ju inte att det var, utan tvärtom! Vi hade fått ett berg med franskisar och en liten ynklig filé av någon fisk som vi inte ens vet vad var. Men med lite citron på var fisken riktigt god, men man åt ganska snabbt upp den och sen blev det lite enformigt att bara sitta och plocka i sig dom där franskisarna, så det blev kvar en hel del av vår delikata middag. Men nu har vi även provat det där! Om dock inte ordagrant fich&chips, men det lär det nog inte bli heller.. :)
Efter stranden mådde Nina lite illa, nog säkert någon lindrig form av uttorkning korsat med solsting, men det gick om sen då vi anlände till hostellet igen och fick komma in till vårt sköna, svala rum. Då vi kom hem var klockan typ 5, så vi gick snabbt i duschen båda två och sen bar det av till bion här i Perth för att se på "No strings attached" med Achton Kutcher och Natalia Portman, en riktigt rolig film för dem som gillar kärlekskomedier, och Kutcher är ju nog allt som oftast bra i sina filmer så en riktigt sevärd film! Pocornen var inte sån höjdare och cocisen smakade konstigt, men det var ivarje fall roligt att se hur bion ser ut här. En liten korsning mellan Hangös biograf och Åbos skulle jag vilja påstå. Standarden var typ som i Hangö men bion bestod ändå av flera olika salonger och de sände flera filmer samma tid.

Här gick man in till Cinema 3, där de visade den filmen som vi skulle se. Det var en massa gångar hit och dit, så man måste nog följa skyltarna för att hitta dit man skulle!

Här är jag då, med dom saltiga popcornen samt den illasmakande cocisen i högsta hugg!

Då vi kom tillbaka till rummet hade även våra kära rumskamrater återvänt från sin utflykt den dagen. De hade köpt närmare en liter med glass, och föklarade det som om de inte märkt det i butiken ungefär, så de bjöd åt oss men vi ville nog inte ha. Så jag vet inte sen om de trodde att vi idag istället skulle vilja äta av den varma glass såsen som återstod i burken, men han hade iallafall lämnat kvar det som blev kvar igår, att stå här på bordet då de tog sitt pick och pack och reste vidare idag. De var trots allt helt trevliga igårkväll och vi satt uppe med dem på rummet ända till halv 1 på natten (tro det eller ej, men det är det längsta vi varit uppe här:p), och pratade om skillanderna mellan Holland och Finland. De visste inte t.ex. att vi har två språk i vårt land.. :O Men de rester som sagt iväg idag, på någon trip som skulle ta 5 dagar.

Idag, onsdag, har vi solat och simmat i poolen. Idag har det även varit värmerekord, sen vi kom hit. +37 grader i skuggan, så det har varit så hett att då man just svalkat av sig i poolen och kommit upp för att sola har inte vattendropparna hunnit torka innan de förvandlats till svettdroppar istället. Men vi klagar inte, njuter nog av värmen så länge den varar, då vi vet vad ni har på gång där hemma! ;)
Idag morse då jag vaknade hade jag några konstiga nippor på armarna och benen, och dom kliade lite nu som då. Tänkte inte något desto mera på dem men nu till kvällen har det bara kommit flera, så vi gick till apoteket. Där sa de att jag skulle ta antihistamin, och om det inte skulle hjälpa så hade de någon sorts starkare antihistamin och om inte det skulle hjälpa skulle jag gå till doktorn, men jag tror att det är solnippor, trots att jag aldrig tidigare haft sådana. Men jag tog en antihistamin så vi får se hur de ser ut imorgonbitti.
Ninas brännskador har blivit betydligt bättre så idag har vi haft sällskap av varandra i solen, likasom nog igår redan också! :)
Idag åt vi fettucini spagetti och stekt korv med sallad till lunch och hotdog till middag. Vi försöker ha vår fantasi och flöda när det gäller mat men det är inte så lätt då vi anser att vi har begränsade möjligheter i köket, att kocka och fixa. Man vill inte stå där med 15 andra personer som också försöker kocka ihop någonting och trängas, så vi har försökt få det undanstökat så snabbt som möjligt, och hittills har vi båda varit nöjda med resultatet!
De två andra sängarna som finns här i rummet är fortfarande tomma, så vi hoppas på att ingen kommer ikväll/inatt mera, så att vi skulle få sova en natts bra sömn mellan varven! Holländarna drog nog lite väl djupa andetag imellanåt, men vi får se vad det blir! Lyx om vi får ha rummet på tumis ivarjefall en natt!
Nu på kvällen då vi gick till apoteket och matbutiken så kändes det nästan varmare ute än på dagen, trots att solen inte gassade längre och då vi såg upp mot himlen var det rikigt mörka moln, så vi får se om det kanske blir regn inatt! Men vi hoppas på att få sol och fint imorgon igen, om det är lovat! Nästa vecka, enligt Foreca, är det lovat en hel del regn hit, men vi får hoppas att det också hinner ändra! :)

Ikväll ska vi nog inte göra så mycket mera än kanske läsa lite och laga lite korsord, pensionärerna är i farten igen! :p Mamma och Hasse har skickat 3 nya korsordstidningar åt mig, så att jag har någonting att göra då vi solar och annars också på kvällarna då det blir dötid, och dom borde anlända tidigast på fredagen, tillsammans med mitt sjukförsäkringskort, så vi håller tummarna för att posten kommer fram säkert.

Imorgon blir det kanske lite solas vid poolen igen, bara vädret tillåter, och sedan kanske vi även borde engagera oss i att söka mera arbete, men ingen av oss är så hugade.. Men vi får se vad det blir! Imorgon eller på fredag är vi bjudna till det engelska paret som bodde här med oss då tidigare, på middag. De skulle meddela närmare vilken dag det blir, och om det blir på fredagen skall jag troligen skypa med Toffe imoron <3 På lördag blir det skype dags med mamma, Hasse, mommo och mofi, släkten är samlad! :) Skall också bli skojigt!
Men det var väl allt för denna gång, jag skriver igen om någon dag!

Ha det så bra alla, där hemma i den hemska kölden! Vi tänker på er här "down under" :)